165 problematycznych recept

Od początku protestu lekarzy wpłynęło 165 sygnałów dotyczących nieprawidłowo wypisanych recept, w tym wystawiania recept pełnopłatnych w sytuacji należnej refundacji.
165 problematycznych recept

Z danych RPP wynika, że liczba zgłoszeń zmniejsza się: we wtorek było ich 51, w środę 40, a w czwartek – 30. Najwięcej sygnałów dotarło do rzecznika z województw: mazowieckiego (44), śląskiego (21) małopolskiego (20), pomorskiego (18) i łódzkiego (16).

Piątek jest szóstym dniem protestu lekarzy przeciwko karom zapisanym w umowach z NFZ. Z informacji PAP wynika, że skala protestu jest marginalna. Do niewielu aptek trafiają recepty wypisane niezgodnie z obowiązującymi przepisami.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej podkreśla, że protest prowadzony jest z poszanowaniem prawa chorych do odpowiedniego leczenia. Jednocześnie NRL potwierdza gotowość do poszukiwania kompromisu. NRL poinformowała, że Business Center Club zgłosił inicjatywę zorganizowania i wsparcia rozmów. Rada skierowała w tej sprawie pismo do prezes NFZ i ministra zdrowia. Na razie nie ma terminu ewentualnego spotkania.

Do protestu wezwała NRL, uczestniczą w nim największe organizacje lekarskie: Federacja Porozumienie Zielonogórskie, Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy, Stowarzyszenie Lekarzy Praktyków oraz Polska Federacja Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Protest prowadzony jest w kilku formach. Lekarze zapisują leki na receptach według wzoru NRL bez określania, czy pacjent ma prawo do refundacji i stopnia refundacji; używają pieczątki „refundacja leku do decyzji NFZ”; przepisują leki spoza listy refundacyjnej lub nie wypisują kodów NFZ na receptach zgodnych z rozporządzeniem MZ. Jednocześnie NRL zaleciła stosowanie nazw międzynarodowych leków.

Rzecznik Praw Pacjenta apeluje do osób, które mają problemy z otrzymaniem prawidłowo wypełnionej recepty refundowanej, by jak najszybciej zgłaszali się do dyrektora danej placówki medycznej o wystawienie recepty z należną refundacją.

Jeśli nie okaże się to skuteczne – osoby takie powinny skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta za pośrednictwem ogólnopolskiej bezpłatnej infolinii 800-190-590 (nr dla tel. komórkowych i stacjonarnych) czynnej od poniedziałku do piątku w godz. 9-21.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE