PARTNER PORTALU
  • BGK

Aplikacja na telefon może pomóc w diagnozowaniu i leczeniu depresji

  • PAP    12 grudnia 2015 - 17:26
Aplikacja na telefon może pomóc w diagnozowaniu i leczeniu depresji
(fot. Magnus Manske/wikipedia/CC BY-SA 2.0)

"How Are You App” - to aplikacja na telefon, która może pomóc w diagnozowaniu i leczeniu m.in. depresji. Aplikacja gdańskiej firmy Quantum Lab jest pierwszym tego typu rozwiązaniem na polskim rynku, przeznaczonym dla osób cierpiących na zaburzenia afektywne.




Współwłaściciel Quantum Lab, dyrektor ds. badań Konrad Bocian zastrzega jednak, że aplikacja do mierzenia nastroju nie ma zastępować terapeuty czy pracy terapeutycznej.

"Aplikacją ma być pierwszą linią obrony przed depresją, przed zaburzeniami nastroju, choćby dlatego, że wiele osób na świecie po prostu nie stać na wizytę u terapeuty" - tłumaczy Bocian, który jest także psychologiem społecznym z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Twórcy aplikacji podkreślają, że ma ona raczej wspierać specjalistów w zakresie diagnostyki oraz pomocy psychologicznej. Aplikacja powstała przy współpracy z psychologami oraz w oparciu o wiedzę, którą zgromadzili w obszarze psychologii zdrowia.

Bocian nie ma wątpliwości, że aplikacja może pomóc zwiększyć samoświadomość na temat tego, co się dzieje z naszym nastrojem.

Zanim skorzystamy z aplikacji możemy wykonać (na stronie gethowareyou.com) test przesiewowy do wykrywania depresji i zaburzeń depresyjnych; test jest stosowany na całym świecie od ponad 30 lat. "Po analizie testu jesteśmy w stanie stwierdzić czy rzeczywiście cierpimy na zaburzenia depresyjne i czy są one na tyle poważne, że powinniśmy się zgłosić do specjalisty" - tłumaczy Bocian.

Aplikacja "How Are You App" nie tylko monitoruje, jak się ktoś czuje, ale po wykonaniu testu (10 pytań) pyta o to, co w ocenie badanego wpłynęło na jego nastrój i później w zakładce "analiza naszych danych" otrzymujemy informacje, co według aplikacji wpływa negatywnie i pozytywnie na nasz nastrój. Rejestrowana jest data i godzina badania.

"Idąc dalej możemy się dowiedzieć o jakiej porze dnia czujemy się najlepiej, o jakiej najgorzej, jaki dzień, jaki miesiąc jest dla nas najlepszy, najgorszy" - tłumaczy Bocian. Zwraca uwagę, że jeżeli korzystamy z aplikacji regularnie to np. po pół roku możemy uzyskać raport tego, jak wyglądało nasze samopoczucie w tym czasie.

"Z psychologicznego i terapeutycznego punktu widzenia może to pełnić rolę dzienniczków nastroju, kiedy terapeuta prosi żeby pacjent zapisywał swoje stany emocjonalne, także w kontekście przyczyn określonego nastroju" - dodał.

Zwrócił uwagę, że np. terapia poznawczo-behawioralna zakłada, że zaburzenia nastroju w dużej mierze wynikają z zaburzeń poznawczych czyli nieprawidłowej interpretacji zdarzeń, które dzieją się w naszym życiu. "Kiedy zyskujemy tę samoświadomość, to może się okazać, że wcale nie jest tak źle z naszym nastrojem" - dodał.

Bocian przekonuje, że aplikacja może być też sposobem na dotarcie do osób z głęboką depresją, które np. nie mają ochoty i siły na wstanie z łóżka. "Jeżeli taka osoba jest w stanie choć przez chwilę zrobić coś ze swoim telefonem, wykonać test, chociaż w małym stopniu zaangażować się w tę pracę z aplikacją, to jest to jakiś sposób dotarcia do niej" - uzasadnia.

Podkreśla, że jeżeli w naszym życiu dzieje się coś złego, to może dojść do czasowego obniżenia nastroju. Ale jeżeli np. monitorujemy swój nastrój przez trzy tygodnie i przez ten czas nie wraca on do optymalnego naszego poziomu to wtedy możemy mówić o zaburzeniach nastroju i musimy poprosić o pomoc specjalistę. "Aplikacja automatycznie wysyła informację do użytkownika, że powinien zgłosić się do specjalisty oraz podaje, gdzie najszybciej takiego specjalistę może znaleźć" - tłumaczy.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.