PARTNER PORTALU
  • BGK

E-zdrowie: elektroniczna baza w służbie zdrowia

  • pt    12 maja 2015 - 14:17
E-zdrowie: elektroniczna baza w służbie zdrowia
W Polsce komputera podczas konsultacji używa zaledwie 19 proc. lekarzy pierwszego kontaktu - fot. Flickr/Saginaw Future

Już za 2 lata skierowania i zaświadczenia lekarskie, powszechnie znane jako druki „L4”, będą wystawiane w formie elektronicznej, a zapis przebiegu konsultacji lekarskiej znajdzie się w elektronicznym rejestrze.




Jeszcze w tym roku planowane jest zakończenie pierwszej fazy projektu e-zdrowie. Jego kluczowym elementem jest uruchomienie platformy P1 - elektronicznej bazy umożliwiającej gromadzenie, analizowanie i udostępnianie danych medycznych w wersji cyfrowej.

Elektroniczny obieg dokumentów w placówkach medycznych

Celem projektu jest upowszechnienie elektronicznego obiegu dokumentów w placówkach medycznych na terenie całego kraju.

Zanim jednak to nastąpi, placówki POZ i szpitale będą musiały dostosować systemy informatyczne do wymagań ustawodawcy i zadbać o bezpieczeństwo danych pacjentów.

Czytaj też: Elektroniczny obieg dokumentów w łódzkich szpitalach

Projekt e-zdrowie należy do najistotniejszych przedsięwzięć realizowanych w ramach cyfryzacji usług publicznych w Polsce.

- Usprawnienie działania systemu ochrony zdrowia, który ma zagwarantować każdemu obywatelowi bezpieczeństwo zdrowotne oraz określony poziom dostępu do usług medycznych, nie jest możliwe bez informatyzacji - mówi Janusz Atłachowicz, wiceprezes Zarządu Głównego STOMOZ (Stowarzyszenie Menedżerów Opieki Zdrowotnej).

Dotychczas ze zmian będących konsekwencją cyfryzacji systemu ochrony zdrowia skorzystali już obywatele wielu europejskich państw.

Dane KE wskazują, że w zakresie informatyzacji usług zdrowotnych mamy wciąż sporo do nadrobienia. Dostępem do szerokopasmowego Internetu dysponuje w Polsce jedynie 11 proc. szpitali, a komputera podczas konsultacji używa zaledwie 19 proc. lekarzy pierwszego kontaktu.

Zmiany od 1 sierpnia 2017

Szansę na poprawę obecnego stanu ma przynieść m.in. obowiązek przechowywania i udostępniania dokumentacji medycznej w formie cyfrowej, który obejmie wszystkie placówki ochrony zdrowia od 1 sierpnia 2017 r.

Już za 2 lata skierowania i zaświadczenia lekarskie, powszechnie znane jako druki „L4”, będą wystawiane w formie elektronicznej, a zapis przebiegu konsultacji lekarskiej znajdzie się w elektronicznym rejestrze.

Dokumenty zawierające dane medyczne pacjentów, wpływające do przychodni i szpitali, będą skanowane i znakowane za pomocą kodu kreskowego, a na koniec wprowadzane bezpośrednio do systemu informatycznego. Wdrożenie tych procedur ma znacznie usprawnić zarządzanie dokumentacją, w tym jej przechowywanie, przekazywanie i archiwizację.

W konsekwencji planowanych zmian spodziewana jest poprawa jakości opieki zdrowotnej - przyspieszenie dostępu do informacji o usługach medycznych, a także ułatwienie optymalnego prowadzenia pacjenta przez lekarza dzięki możliwości sprawnego pozyskiwania informacji dotyczących postępowania terapeutycznego.

- Szacuje się, że w wielu wypadkach pracownicy medyczni muszą poświęcić nawet do 20 proc. czasu pracy na czynności administracyjne. Jeśli zmniejszymy tę wartość, pielęgniarki i lekarze zyskają więcej czasu na kontakt z pacjentem. To z kolei przełoży się na skrócenie kolejek, czyli zwiększenie dostępności usług oraz poprawę jakości leczenia - tłumaczy Janusz Atłachowicz.

Na szereg usprawnień w dostępie do dokumentacji medycznej mogą liczyć również sami pacjenci. Zgodnie z nowymi przepisami, wszystkie osoby uprawione do świadczeń medycznych uzyskają dostęp do elektronicznego Rekordu Pacjenta i możliwość sprawdzenia historii konsultacji, wyników badań lub rejestracji wizyty on-line.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.