Fundusze unijne na turystykę medyczną

Ministerstwo Gospodarki przeznaczyło z funduszy unijnych 4 mln zł na promocję sektora turystyki medycznej w latach 2012-2015.
Fundusze unijne na turystykę medyczną
Jest to pierwszy rządowy program współfinansowany przez Unię Europejską, który ma przekonać zagranicznych pacjentów, by korzystali z usług polskich lecznic.

Dotychczas organizacją i propagowaniem tych usług w świecie zajmowała się Izba Gospodarcza Turystyki Medycznej, która nie będzie brała udziału w programie.

– Zaproponowaliśmy cenę wyższą o 300 tys. zł i odpadliśmy z konkursu Ministerstwa Gospodarki. Trudno, dajemy sobie świetnie radę bez zewnętrznych funduszy – wyjaśnia Artur Gosk, prezes Izby Gospodarczej Turystyki Medycznej i zwraca uwagę, że wśród podmiotów tworzących konsorcjum, które ostatecznie wygrało przetarg, nie ma firm specjalizujących się stricte w turystyce medycznej.

– Zobaczymy, jakie będą tego efekty – zastanawia się prezes. Nie ukrywa rozżalenia z porażki, bo to właśnie jego organizacja toczyła z urzędnikami boje o wpisanie turystyki medycznej do programu promocji i wskazywała na korzyści finansowe z tego sektora. W końcu uznano, że turystyka medyczna to jeden z rozwojowych sektorów polskiej gospodarki o wysokim potencjale eksportowym.

Przed kryzysowym 2010 rokiem, kiedy to nastąpił spadek przychodów o 30 proc., wpływy z leczenia zagranicznych pacjentów regularnie rosły, osiągając poziom ok. 900 mln zł rocznie. Przy dobrej promocji pieniędzy może być jeszcze więcej, gdyż ceny świadczeń medycznych w Polsce wciąż są o kilkadziesiąt procent niższe w porównaniu z Niemcami czy Wielką Brytanią.
Poza Niemcami i Wielką Brytanią działania promocyjne mają być skierowane także do mieszkańców Danii, Szwecji, Norwegii, Rosji i USA. Z tych krajów rekrutują się tradycyjni klienci polskich lecznic.

Wydaje się, że papierkiem lakmusowym sprawdzającym efektywność programu będzie jednak zainteresowanie polonii amerykańskiej leczeniem w kraju. Sprzyjającą okolicznością jest to, że PLL LOT oferuje rabaty dla pasażerów, którzy udokumentują, że lecą do Polski na leczenie (podobne zniżki obowiązują też na kierunku Petersburg – Warszawa).
Zadania przydzielone

Promocyjne przedsięwzięcie Ministerstwa Gospodarki realizowane w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka od 29 marca 2012 roku do 31 marca 2015 roku składa się z dwóch komponentów: promocji produktów, usług i przedsiębiorstw z branży turystyki medycznej, a także z działań reklamujących branżę jako całość.

Jego realizacją ma zajmować się konsorcjum w składzie: Europejskie Centrum Przedsiębiorczości (EuCP), AMEDS Centrum Sp. z o.o. oraz Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ).

Wyjaśnijmy, że PAIiIZ będzie odpowiedzialna za udział polskich firm w zagranicznych imprezach, a także za wizyty studyjne dziennikarzy zagranicznych w Polsce. Natomiast EuCP zajmie się kontaktami z Ministerstwem Gospodarki i rozliczeniami w ramach projektu (przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o zwrot wydatków poniesionych w związku z działaniami promocyjnymi, nawet do 75 proc. kosztów kwalifikowanych).

Z kolei AMEDS organizował będzie nabór kandydatów do udziału w targach, misjach gospodarczych i szkoleniach oraz przygotowywał materiały promocyjne dla całej branży turystyki medycznej.

Więcej na ten temat tutaj.
Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE