Ministerstwo Zdrowia: Rok pod znakiem dekomercjalizacji szpitali i protestów pracowników

• Program bezpłatnych leków dla seniorów i zahamowanie komercjalizacji szpitali - to jedne z ważniejszych regulacji przygotowanych w pierwszym roku działalności MZ pod kierownictwem Konstantego Radziwiłła.
• Podzielone są zadania na temat tworzenia sieci szpitali i zmian w ich finansowaniu.
 • Resort musiał też radzić sobie z protestami pracowników medycznych.
Ministerstwo Zdrowia: Rok pod znakiem dekomercjalizacji szpitali i protestów pracowników
Po objęciu kierownictwa resortu Radziwiłł zapowiedział utworzenie "narodowej służby zdrowia" finansowanej z budżetu ( Fot. Shutterstock)

Jednym z najbardziej oczekiwanych działań resortu był program bezpłatnych leków dla seniorów - jedna z wyborczych zapowiedzi PiS.

W grudniu 2015 r. ministerstwo przedstawiło projekt ustawy, w myśl której każdy, kto ukończył 75. rok życia, miał otrzymać prawo do bezpłatnych leków znajdujących się w wykazie ogłaszanym przez ministra zdrowia. Projekt był szeroko komentowany; krytykowano rozwiązanie, zgodnie z którym recepty na bezpłatne leki mogą wystawiać lekarze podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) i niektóre pielęgniarki, a nie mogą specjaliści (np. geriatrzy).

Proponowane przez rząd rozwiązanie weszło w życie, a bezpłatne leki seniorzy otrzymują od września. W pierwszym miesiącu obowiązywania programu z uprawnienia do darmowych leków skorzystało prawie 900 tys. seniorów. W sumie wydano im wówczas 2 mln 712 tys. opakowań leków.

W niedawnej rozmowie Radziwiłł ocenił, że program bezpłatnych leków dla seniorów "jest niewątpliwym sukcesem rządu". "Można powiedzieć, że zlikwidowaliśmy barierę dostępu do leków, to jest niesłychanie istotne osiągnięcie" - mówił.

Co z długami i siecią szpitali?

Po objęciu kierownictwa resortu Radziwiłł zapowiedział utworzenie "narodowej służby zdrowia" finansowanej z budżetu. W ramach zaplanowanych reform, z początkiem 2018 r. NFZ ma zostać zlikwidowany, a w przyszłości dostęp do opieki zdrowotnej ma przysługiwać wszystkim obywatelom RP stale mieszkającym w kraju.

Minister wielokrotnie wskazywał na konieczność zatrzymania komercjalizacji i prywatyzacji szpitali. W połowie lipca weszła w życie ustawa, zgodnie z którą w przypadku wystąpienia ujemnego wyniku finansowego, szpital ma pokryć stratę netto we własnym zakresie. Jeśli to nie wystarczy, wówczas podmiot tworzący będzie zobowiązany do pokrycia pozostałej części. Gdy szpital nie będzie w stanie samodzielnie pokryć straty netto, wówczas możliwa będzie jego likwidacja.

Z kolei pod koniec września br. ministerstwo przekazało do konsultacji publicznych projekt zakładający utworzenie sieci szpitali, w ramach której placówki miałyby gwarantowaną umowę z NFZ. Resort planuje także odstąpienie od finansowania pojedynczych procedur na rzecz ryczałtu obejmującego całość opieki.

Projekt ten spotkał się z krytyką m.in. Naczelnej Rady Lekarskiej oraz prywatnych szpitali. Wskazywano np., że zmiana finansowania szpitali będzie działać na nie demotywująco i zmniejszy dostępność do świadczeń. Krytykowano także tempo wprowadzania zmian - resort chce, by pierwsze wykazy szpitali zakwalifikowanych do sieci zostały ogłoszone nie później niż 30 kwietnia 2017 r., z terminem obowiązywania od 1 lipca 2017 r.

Przygotowane przez MZ zmiany obejmą też POZ - do konsultacji trafił projekt, zgodnie z którym opiekę nad pacjentem będzie sprawował zespół składający się z lekarza, pielęgniarki i położnej. Radziwiłł zapowiada, że pilotaż nowej POZ ma być wprowadzany w połowie przyszłego roku. Tymczasem na początku listopada Sejm przyjął nowelizację, zgodnie z którą bezpłatne świadczenia POZ będą przysługiwały każdemu, również nieubezpieczonym.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE