PARTNER PORTALU
  • BGK

NIK: ratownictwo medyczne w Małopolsce zorganizowane dobrze

  • PAP    24 grudnia 2014 - 07:04
NIK: ratownictwo medyczne w Małopolsce zorganizowane dobrze
fot.fotolia

System ratownictwa medycznego w Małopolsce z 2 zamiast 20 dyspozytorni został zorganizowany dobrze - uznała w raporcie Najwyższa Izba Kontroli.




Wśród nieprawidłowości wskazano w raporcie: przekraczanie dopuszczalnego czasu pracy ratowników, brak badań technicznych części karetek oraz wykorzystywanie zespołów ratownictwa do udzielania nocnej i świątecznej opieki medycznej zamiast do niesienia pomocy w nagłych zdarzeniach, gdy zagrożone jest życie i zdrowie ludzi.

Według NIK w żadnym przypadku nieprawidłowości te nie zagrażały zdrowiu czy życiu pacjentów albo ratowników i nie spowodowały, że poszkodowani nie otrzymali pomocy.

Podczas kontroli stwierdzono także, że w przypadku wezwań do zdarzeń na skraju województwa były problemy z zadysponowaniem najbliższego ambulansu, gdyż systemy informatyczne używane w dyspozytorniach poszczególnych województw nie były ze sobą kompatybilne.

"Zwróciliśmy się do ministra spraw wewnętrznych o jak najszybsze wprowadzenie w całym kraju jednolitego, kompatybilnego systemu informatycznego, który da możliwość właściwego dysponowania zespołami ratownictwa, także między województwami" - mówiła we wtorek dyrektor krakowskiej delegatury NIK Jolanta Stawska (po 1 stycznia uprawnienia MSW w tym zakresie ma przejąć minister administracji i cyfryzacji).

Według NIK uzasadnione byłoby włączenie dyspozytorni do systemu służb publicznych.

"Wiemy, że trwają prace legislacyjne, żeby dyspozytorów być może już w 2017 r. włączyć do służb państwowych" - mówiła Stawska.

Kontrola prowadzona przez krakowską delegaturę NIK miała odpowiedzieć na pytanie, czy rozpoczęta wiosną 2012 r. reorganizacja systemu ratownictwa medycznego w Małopolsce przyniosła dobre rezultaty i czy poszkodowani mogą liczyć na szybką i skuteczną pomoc.

"Oceniliśmy, że system ratownictwa medycznego zorganizowany przez wojewodę działa dobrze. Są dobre warunki organizacyjne dla sprawnego i skutecznego udzielania adekwatnej do potrzeb potencjalnego pacjenta pomocy" - powiedziała Stawska.

Dodała, że zastąpienie dotychczasowych 20 dyspozytorni dwiema, działającymi w Krakowie i Tarnowie, poprawiło koordynację akcji ratowniczych, a oszczędności pozwoliły na zakontraktowanie dodatkowych siedmiu ambulansów.

NIK szczegółowo skontrolowała pracę 64 zespołów ratownictwa medycznego w Krakowie, Tarnowie, Nowym Targu, Nowym Sączu i Limanowej. We wszystkich zdarzały się przekroczenia ustawowego czasu dotarcia na miejsce zdarzenia (15 minut w terenie zabudowanym, 20 minut w terenie niezabudowanym) - np. w Krakowskim Pogotowiu Ratunkowym dotyczyły 3,2 proc. wszystkich wyjazdów, a w szpitalu w Limanowej 20,7 proc. wszystkich wyjazdów. Badane były wyjazdy w czwartym kwartale 2013 r. i w styczniu tego roku.

Według inspektorów NIK spóźnienia nie wynikały z zaniedbań dyspozytora czy samych ratowników, ale z przyczyn obiektywnych, takich jak: ukształtowanie terenu, duży ruch na drogach, problemy z zasięgiem GSM w terenach górskich oraz kłopoty wynikające z nieaktualnej ewidencji geodezyjnej.

By skrócić czas dojazdu ratowników medycznych do potrzebujących pomocy, wojewoda małopolski od początku listopada wydłużył z 12 do 16 godzin dyżury piętnastu karetek w Małopolsce.

Jak mówiła dyrektor krakowskiej delegatury NIK, wpływ na działania zespołów ratunkowych ma także czas oczekiwania na przyjęcie pacjentów w szpitalnych oddziałach ratunkowych - zdarza się, że sięga on nawet dwóch godzin.

NIK zwraca w raporcie uwagę na przekraczanie przez członków zespołów ratownictwa dopuszczalnego czasu pracy - 24 godzin bez przerwy.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.