PARTNER PORTALU
  • BGK

Opaski identyfikacyjne dla pacjentów

  • PAP    27 grudnia 2012 - 19:29
Opaski identyfikacyjne dla pacjentów

Od nowego roku szpitale powinny wyposażać swoich pacjentów na czas pobytu w placówce w opaski identyfikacyjne zakładane na nadgarstek. Będą w nich zakodowane informacje o chorym. Ma to ograniczyć ryzyko pomyłek i ułatwić personelowi identyfikację pacjentów.




Jak wyjaśnił rzecznik prasowy ministerstwa zdrowia Krzysztof Bąk, obowiązek szpitali wynika z ustawy z 2011 r. o działalności leczniczej. Natomiast warunki, tryb i sposób zaopatrywania pacjentów w znaki identyfikacyjne oraz sposób postępowania w razie stwierdzenia ich braku zostały określone w rozporządzeniu ministra zdrowia.

Ustawa przewiduje, że obowiązek ten podlega kontroli przez wojewodów. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wojewoda wydaje zalecenia pokontrolne i określa termin ich wykonania. Gdy szpital nie zastosuje się do zaleceń pokontrolnych, wówczas wojewoda może wykreślić palcówkę z rejestru.

Ustawa przewiduje, że znak identyfikacyjny powinien zawierać informacje pozwalające na ustalenie określonych danych pacjenta. Jak wyjaśnia ministerstwo zdrowia, nie oznacza to konieczności stosowania kodu kreskowego czy innych kodów, których odczytanie wymaga zakupu specjalnych urządzeń. Znakiem identyfikacyjnym może być np. numer przypisany pacjentowi przy rejestracji.

Wiele placówek już wdrożyło systemy opasek ułatwiających identyfikację swoich pacjentów.

Jak powiedział rzecznik prasowy Centrum Zdrowia Dziecka Paweł Trzciński, "opaski funkcjonują w centrum już od dawna, a zostały wprowadzone jako standard bezpieczeństwa". "To plastikowe opaski na rękę z wpisanym imieniem i nazwiskiem oraz datą urodzenia pacjenta" - wyjaśnił. "To dobre rozwiązanie, ułatwia pracę personelowi, ponieważ pacjenci wychodzą na zewnątrz, a jednocześnie do szpitala wchodzą osoby z zewnątrz" - ocenił.

Także rzeczniczka prasowa Szpitala Czerniakowskiego w Warszawie Beata Mastalerz poinformowała, że placówka w tym roku wprowadziła system identyfikacji pacjentów. "Na razie system ten działa w wersji uproszczonej; są to opaski zawierające numer historii choroby pacjenta oraz nazwę oddziału, na który został przyjęty" - wyjaśniła. Dodała, że jest to rozwiązanie tymczasowe, ponieważ szpital nie ma na razie środków na zakup profesjonalnego elektronicznego systemu kodowego z czytnikami.

Z kolei Wojskowy Instytut Medyczny przy ul. Szaserów w Warszawie przygotowuje się do wprowadzenia od 1 stycznia systemu opasek z kodami dla pacjentów oraz czytników dla personelu medycznego. "Od stycznia będziemy +oznaczać+ opaskami każdego pacjenta przy przyjęciu do szpitala i zdejmować oznaczenie przy wypisie" - wyjaśnił rzecznik szpitala płk Piotr Dąbrowiecki. Jak poinformował, na opasce będzie zakodowane imię, nazwisko oraz kod choroby pacjenta.

Dodał, że system będzie testowany tuż przed końcem roku. Wyjaśnił, że do obsługi systemu zakupiono kilka drukarek oraz kilkadziesiąt czytników. Dąbrowiecki wyraził obawę, że konieczność wydawania i drukowania opasek może wydłużyć czas przyjmowania pacjentów do szpitala. "Wydanie pacjentowi opaski zajmie ok. minuty, ale trzeba przeliczyć ten czas przez kilkudziesięciu lub kilkuset pacjentów dziennie" - zaznaczył.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.