Outsourcing usług niemedycznych w szpitalach w odwrocie?

Po latach wyprowadzania do firm outsourcingowych usług niemedycznych koniecznych do funkcjonowania szpitali przyszedł moment zawahania. Wielu dyrektorów szpitali rozważa czy nie byłoby jednak oszczędnej, aby taką działalność jak utrzymanie czystości, prowadzenie kuchni, pralni czy ochrona obiektu powierzyć własnym pracownikom.
Outsourcing usług niemedycznych w szpitalach w odwrocie?
fot.PTWP

Miało być taniej, sprawniej a szpitale miały zająć się przede wszystkim tym, do czego zostały powołane - leczeniem pacjentów, a nie praniem, gotowaniem, sprzątaniem. Zwłaszcza, kiedy wiązało się to z dość sporymi inwestycjami w nowoczesne maszyny pralnicze czy wyposażenie kuchni według najnowszych standardów.

W kiepskiej sytuacji finansowej szpitali łatwiej było w minionej dekadzie nie inwestować, lecz zlikwidować dawne pralnie czy kuchnie, zwolnić część pracowników zatrudnionych dotychczas na szpitalnych etatach i powierzyć taką działalność firmom zewnętrznym, które rosły w siłę.

Nie zawsze jednak outsourcing usług niemedycznych okazywał się korzystny dla szpitali, zarówno pod względem jakości i możliwości jej kontroli, jak i finansowo, zwłaszcza w dłuższej perspektywie. Ale o tym przekonywano się po latach. Początkowo rozstrzygającym przy podejmowaniu decyzji argumentem był fakt, że w zadłużonych szpitalach nie trzeba było znajdować dodatkowych funduszy na inwestycje niezwiązane z działalnością leczniczą.

Dlaczego, skoro się nie opłacało utrzymywać takiej działalności szpitalom, kalkulowało się to firmom outsourcingowym? Odpowiedz jest prosta i znana: istotna jest specjalizacja, efekt skali, a także niższe koszty pracowników, którzy w wielu przypadkach byli zatrudniani za najniższe możliwe wynagrodzenie.

Wiele się zmieniło od stycznia bieżącego roku, kiedy weszły w życie nowe regulacje w zakresie płac minimalnych, które dotknęły także firmy outsourcingowe. Szpitale długo negocjowały z NFZ podwyższenia wartości kontraktów o 10 proc, co miało między innymi pokryć wzrost cen outsourcingowych usług. Niestety, ostatecznie NFZ nie uwzględnił wzrostu kosztów w takim stopniu jak tego domagały się szpitale.

Więcej czytaj tutaj

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.