Pacjenci sprawdzą online, czy są ubezpieczeni

Pacjenci będą mogli online sprawdzać, czy są ubezpieczeni, zobaczyć listę swoich wizyt lekarskich, hospitalizacji i badań diagnostycznych – podkreśla prezes NFZ Agnieszka Pachciarz. Ma być to możliwe w przyszłym roku.
Pacjenci sprawdzą online, czy są ubezpieczeni

Jak przebiegają testy elektronicznego systemu weryfikacji uprawnień pacjentów do świadczeń, który ma funkcjonować od 1 stycznia?

Agnieszka Pachciarz: Same testy przebiegają bez większych problemów. Zależałoby nam jednak na większym zainteresowaniu świadczeniodawców już teraz. Od 1 stycznia bowiem powinni zapewnić pacjentowi możliwość elektronicznej weryfikacji uprawnienia do świadczeń na podstawie numeru PESEL. Im wcześniej świadczeniodawcy przystąpią do testów, tym sprawniej przebiegnie wdrożenie systemu.

 Wcześniej też powinni poznać system pracownicy rejestracji. Jest on bardzo prosty, ale warto wcześniej być przygotowanym. Namawiamy, żeby sprawdzać system już teraz i nie czekać do ostatniej chwili. W niektórych województwach do testów przystąpiła duża liczba świadczeniodawców, w niektórych to zainteresowanie jest mniejsze. Obecnie w testach uczestniczy ponad 6 tysięcy świadczeniodawców.

Na ile nowy system uprości pracęw rejestracji przychodni i szpitali?

Są dwa sposoby korzystania z systemu elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców. Świadczeniodawcy mogą logować się do systemu za pomocą własnego oprogramowania, sporządzonego według instrukcji NFZ, lub poprzez aplikację dostępną online. W ciągu kilku sekund po zalogowaniu i wpisaniu PESEL pacjenta pojawia się informacja o jego uprawnieniu. To znaczące uproszczenie i dla pacjenta, i dla świadczeniodawcy.

Czy zatem od 1 stycznia nie będą potrzebne już dokumenty potwierdzające ubezpieczenie, np. RMUA?

Sugerujemy, żeby pacjenci - zwłaszcza w pierwszym okresie funkcjonowania systemu - mieli przy sobie na wszelki wypadek dotychczasowe dokumenty. Gdyby się okazało, że w systemie pojawi się komunikat o braku uprawnień, to taki dokument będzie ich potwierdzeniem. Jednak także bez dokumentów będzie można otrzymać świadczenia na podstawie złożonego oświadczenia.

 Z pewnością więc taki system będzie dla pacjentów wygodniejszy. Do tej pory często zdarzało się, że bez dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie, pacjenci nie mogli otrzymać planowego świadczenia. Oświadczenie podpisane przez pacjenta będzie przesłanką do udzielenia świadczenia oraz do zapłaty przez NFZ świadczeniodawcy.

To Fundusz będzie sprawdzał wiarygodność złożonych oświadczeń. Jeżeli okaże się, że pacjent posiadał uprawnienie do świadczeń, a nie został zgłoszony do ubezpieczenia przez pracodawcę, nie poniesie żadnych kosztów. Jednak pacjent powinien wyjaśnić u swojego pracodawcy, dlaczego nie został zgłoszony do ubezpieczenia. Trzeba też podkreślić, że w samym dostępie do świadczeń nic się dla pacjentów po 1 stycznia nie zmienia.

Czy NFZ informuje pacjentów o planowanych zmianach?

Prowadzimy kampanię informacyjną. Zorganizowaliśmy konferencje prasowe w oddziałach wojewódzkich NFZ. Planujemy także dwa dni otwarte w oddziałach Funduszu. Wtedy pacjenci będą mogli zapoznać się z tym, jak funkcjonuje system, jak również sprawdzić swój status ubezpieczeniowy.

Kiedy pacjenci będą mogli sami sprawdzać online swój status ubezpieczeniowy?

Takie rozwiązanie będzie dostępne dla pacjentów w przyszłym roku. Każdy pacjent, który będzie chciał zalogować się do systemu, wcześniej powinien zgłosić się do swojego wojewódzkiego oddziału NFZ z dowodem osobistym po odbiór osobistego identyfikatora i hasła.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.