PARTNER PORTALU
  • BGK

Skargi pacjentów do NFZ

  • PAP    2 czerwca 2013 - 14:00
Skargi pacjentów do NFZ

W pierwszym kwartale tego roku do centrali i oddziałów Narodowego Fundusz Zdrowia wpłynęły 1622 skargi, głównie od pacjentów.




Dotyczyły one głównie działalności świadczeniodawców - powiedziała prezes NFZ Agnieszka Pachciarz.

„Mimo przeprowadzanych przez oddziały wojewódzkie NFZ szkoleń dla świadczeniodawców, pojawiły się skargi związane z weryfikacją w placówkach prawa do świadczeń w systemie eWUŚ i związane z tym problemy w uzyskaniu świadczenia, bądź recepty na leki refundowane. W porównaniu do poprzedniego kwartału znacząco natomiast zmalała liczba skarg na odmowę leczenia spowodowaną wyczerpaniem kontraktu" - podkreśliła Pachciarz.

Dodała, że 57,6 proc. ogólnej liczby skarg złożonych na świadczeniodawców stanowiły skargi dotyczące dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej, a 27 proc. - jakości udzielanych świadczeń.

„Wśród rozpatrzonych skarg 32,8 proc. zostało uznanych za zasadne, 18,25 proc. częściowo zasadne i 48,95 proc. za niezasadne. Najwięcej dotyczyło pobierania opłat za wykonanie świadczenia oraz ograniczonego dostępu do świadczeń ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, lecznictwa szpitalnego oraz rehabilitacji leczniczej, a także odmowy realizacji świadczeń opieki zdrowotnej" - powiedziała prezes NFZ.

W przypadku leczenia szpitalnego skargi dotyczyły m.in. sposobu udzielania i jakości świadczeń, odmowy przyjęcia pacjenta do planowej hospitalizacji z powodu rejonizacji lub odmowy udzielenia świadczenia.

Do NFZ trafiły także skargi na żądanie dodatkowego dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń. Pacjenci zgłaszali też trudności w realizacji badań przed planowanym zabiegiem.

Inne ze skarg dotyczyły: zmiany terminu zabiegu operacyjnego lub wstrzymanie wykonywania zabiegów; realizacji zlecenia na transport sanitarny po zakończonej hospitalizacji; długiego okresu oczekiwania na realizację świadczenia w oddziale szpitalnym; odmowy wpisania na listę osób oczekujących oraz pobierania opłat za gwarantowane świadczenia szpitalne.

W podstawowej opiece zdrowotnej (POZ) pacjenci skarżyli się m.in. na odmowę wydania skierowania na badania diagnostyczne; odmowę realizacji wizyty domowej; odmowę przyjęcia lub wypisania recepty na leki refundowane z powodu negatywnej weryfikacji w eWUŚ; długi czas oczekiwania na świadczenie.

Zdarzało się również kwestionowanie kwalifikacji lekarza. Skargi dot. zastrzeżeń ws. jakości świadczeń (także nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej) oraz pobierania opłat za świadczenia.

Pacjenci zgłaszali też uwagi do leczenia stomatologicznego. Chodzi o odmowę udzielenia świadczenia gwarantowanego; pobieranie opłat za świadczenia gwarantowane; jakości stosowanych materiałów, a także nieprzestrzeganie harmonogramu pracy i list oczekujących.

W ambulatoryjnej opiece specjalistycznej (AOS) najczęściej skargi dotyczyły funkcjonowania poradni urazowo-ortopedycznej, okulistycznej, położniczo-ginekologicznej i kardiologicznej.

Wskaźnik liczby skarg na 100 tys. mieszkańców dla całego kraju wyniósł 2,8 i wzrósł o 0,3 w porównaniu do poprzedniego kwartału, a nieznacznie spadł w stosunku do czwartego kwartału 2012 r. - o 0,1.

W porównaniu do pierwszego kwartału 2012 r. liczba skarg rozpatrzonych w Narodowym Funduszu Zdrowia zmniejszyła się o 20,9 proc., a w stosunku do czwartego kwartału 2012 r. wzrosła o około 11,7 proc.

W 37 przypadkach oddziały NFZ wystąpiły z wnioskami o przeprowadzenie kontroli u świadczeniodawców. Do końca pierwszego kwartału 2013 r. zakończono siedem postępowań.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.