PARTNER PORTALU
  • BGK

System eWUŚ to sukces, choć są też błędy

  • PAP    23 stycznia 2013 - 21:00
System eWUŚ to sukces, choć są też błędy

System eWUŚ to sukces, choć zdarzają się w nim błędy - powiedział wiceminister zdrowia Sławomir Neumann w środę podczas posiedzenia sejmowej komisji innowacyjności i nowych technologii. Według niego pierwsze miesiące działania systemu to czas na naprawę błędów.




System elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ) funkcjonuje od 1 stycznia. Pacjenci przychodzący do placówek ochrony zdrowia nie muszą przynosić dokumentów potwierdzających ubezpieczenie. Pracownicy rejestracji mogą sprawdzać ich uprawnienia online w systemie eWUŚ na podstawie numeru PESEL.

Czytaj też: Pozytywnie ocenili eWUŚ

Dotyczy to gabinetów lekarskich, przychodni i szpitali, które mają podpisane umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Jeśli w elektronicznym systemie pojawi się komunikat o braku uprawnień, pacjent może napisać oświadczenie, że jest ubezpieczony.

Według Narodowego Funduszu Zdrowia z systemu eWUŚ korzysta już ponad 98 proc. świadczeniodawców. Przez pierwsze trzy tygodnie funkcjonowania było ok. 40 mln zapytań o uprawnienia pacjenta do finansowania leczenia z NFZ - w przypadku ok. 4,8 proc. system wskazał na brak uprawnień.

Czytaj też:  eWUŚ też ma dziury

"Ten system sprostał wyzwaniom. Przy skali ok. 2 mln dziennych zapytań, skala kilkunastu lub kilkudziesięciu błędów przy sprawdzeniach pacjentów nie uprawnia do tezy, że system nie działa" - mówił Neumann podczas posiedzenia sejmowej komisji.

Przekonywał, że sporo nieprawidłowości jest wynikiem działań świadczeniodawców, np. doniesienia o tym, że w szpitalu codziennie trzeba "wklepać wszystkich pacjentów do systemu eWUŚ i zajmuje to bardzo dużo czasu". "Można to zrobić dzięki oprogramowaniu automatycznie i wówczas sprawdzenie 2 tysięcy pacjentów trwa 5 minut" - zapewniał.

Prezes Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia Bożena Janicka zwróciła uwagę, że nadal zdarza się wiele błędów w systemie. "Są przypadki, że eWUŚ - na podstawie numeru PESEL - wyświetla komunikat potwierdzający uprawnienia pacjentki, jednak dodatkowo podaje komunikat o tym, że nosi ona inne nazwisko - panieńskie".

"To są dane i problemy, z którymi my świadczeniodawcy nie powinniśmy mieć do czynienia" - powiedziała. Dodała, że "była też sytuacja ujawnienia w eWUŚ nazwiska biologicznych rodziców adoptowanego dziecka, którego matka nie chciała ujawnić".

Neumann zapewnił, że wszystkie problemy są na bieżąco wyjaśniane. Dodał, że aktualizacja baz NFZ oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych to ogromne wyzwanie. "Bazy są cały czas aktualizowane i weryfikowane, a dzięki eWUŚ wykryliśmy już wiele błędów w systemie PESEL" - podkreślił.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.