W Olsztynie powstanie centrum wirtualnej edukacji medycznej

- Szpital Miejski w Olsztynie otrzymał trzy nowoczesne symulatory do praktycznej nauki wykonywania badań i zabiegów naczyniowych, ginekologicznych i gastrologicznych. To pierwszy ośrodek w Polsce, który dysponuje sprzętem do wirtualnej edukacji o tak szerokim zakresie.

Jak poinformował we wtorek kierownik kliniki chirurgii ogólnej i małoinwazyjnej w szpitalu miejskim prof. Maciej Michalik, z trzech nowych symulatorów korzystać będą studenci medycyny olsztyńskiego uniwersytetu. "Jesteśmy jedynym ośrodkiem w Polsce, który ma obecnie możliwości demonstrowania studentom tak zaawansowanych technologicznie urządzeń" - ocenił.

Jego zdaniem, sprzętem o tak szerokim zakresie dysponowały dotychczas jedynie amerykańskie i niektóre europejskie uczelnie. Umożliwi on łączenie wiedzy teoretycznej z praktyczną umiejętnością wykonywania badania pacjenta i wykonania zabiegów leczniczych. Wirtualne zabiegi odtwarzają realistyczne warunki leczenia bez stwarzania zagrożenia dla pacjenta.

Olsztyński szpital otrzymał od producentów z Izraela trzy symulatory warte 3 mln zł. Było to możliwe - jak podkreślił prof. Michalik - dzięki osobistym kontaktom lekarzy.

"To nie są jakieś drogie gadżety. Te symulatory znalazły się u nas, ponieważ mogą być tutaj dobrze wykorzystane" - zapewnił lekarz. Dodał, że placówka zamierza zdobyć jeszcze sześć tego typu urządzeń i stworzyć pełną linię technologiczną w centrum symulacji medycyny ratunkowej.

Obecnie szpital miejski ma symulatory do badań i zabiegów ginekologicznych, wewnątrznaczyniowych i gastroenterologicznych.

Urządzenie o nazwie "Pelvic Mentor" pozwala na poznanie anatomii narządów rodnych i układu moczowego, rozpoznanie ciąży czy stanów chorobowych - np. guzów macicy. "Gastro Mentor" służy diagnostyce przewodu pokarmowego z endoskopią zabiegową włącznie.

Natomiast "Angio Mentor" służy do nauki zabiegów wewnątrznaczyniowych, wykonywania angiografii, zakładania stentów czy rozszerzania naczyń zwężonych przez zmiany miażdżycowe. Pozwala też uczyć diagnostyki chorób płucnych, łącznie z zabiegami bronchoskopowymi, rozpoznawaniem raka płuc.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.