W Polsce powstaje coraz więcej przyszpitalnych lądowisk

Przyszpitalne lądowiska na dobre zaczęły powstawać w Polsce po 2007 roku, wraz z pojawieniem się możliwości dofinansowania takich inwestycji ze środków unijnych. Trwa ich kolejne rozdanie. - Zainteresowanie budową lądowisk oraz modernizacją SOR-ów nadal jest duże - przyznaje Ministerstwo Rozwoju.
W Polsce powstaje coraz więcej przyszpitalnych lądowisk
Symulator lotu śmigłowca Eurocopter EC135 na warszawskim Bemowie; FOT. PTWP

Obecnie do Instrukcji Operacyjnej Lotniczego Pogotowia Ratunkowego wpisanych jest 238 lądowisk całodobowych przyszpitalnych, z czego 145 przy szpitalnych oddziałach ratunkowych. W ich wyposażeniu nawigacyjnym najważniejszy jest wiatrowskaz (oświetlony do operacji nocnych).

- Ponadto konieczne jest oświetlenie krawędziowe FATO, oświetlenie krawędziowe TLOF, światła podejścia - wylicza Bartłomiej Florczak, zastępca dyrektora ds. operacyjno-szkoleniowych SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe.

Dodaje, że niewymagana jest latarnia identyfikacyjna lądowiska, choć to bardzo pomocne tanie rozwiązanie ułatwiające lokalizację lądowiska wśród mnogości świateł miejskich. Nie jest też wymagany system wizualizacji ścieżki podejścia HAPI, pomocny szczególnie przy ścieżce podejścia przebiegającej ponad trudnymi do zauważenia przeszkodami (np. linie wysokiego napięcia).

Szkolenia obowiązkowe i bezpłatne 

- Lądowiska nie muszą posiadać systemu wizualizacji kierunku podejścia SAGA, stosowanego, gdy zachodzi konieczność bardzo dokładnego wyznaczenia kierunku podejścia przy występowaniu bocznych przeszkód - tłumaczy Bartłomiej Florczak.

Zgodnie z nadal obowiązującymi przepisami lądowisko powinno być przy każdym szpitalu z SOR-em oraz przy lecznicach będących ważnymi ośrodkami specjalistycznymi (np. oparzeniówki czy placówki z komorami hiperbarycznymi).

- W ciągu ostatnich lat liczba lądowisk przyszpitalnych znacznie wzrosła. Szpitale chętnie korzystają z możliwości pozyskania funduszy unijnych na tego typu inwestycje. Jeszcze kilka lat temu lądowisk zarejestrowanych w ewidencji Urzędu Lotnictwa Cywilnego było raptem kilkanaście, obecnie ponad 155 i liczba ta ciągle rośnie - informuje Justyna Sochacka, rzecznik LPR.

Wszystkie szpitale korzystające przy budowie lądowisk ze środków unijnych, przed oddaniem obiektu do eksploatacji organizują szkolenie z procedur operacyjnych i zasad BHP na lądowisku dla swoich pracowników. Szkolenia takie przeprowadzają pracownicy LPR i są nieodpłatnie.

- Każdy szpital posiadający lądowisko jest zobowiązany do stworzenia i przestrzegania instrukcji operacyjnej. Zakres szkolenia obejmuje kwestie bezpieczeństwa, zasady transportu pacjenta, nawiązywania łączności, włączania oświetlenia na lądowisku, a także sprawy techniczne, jak utrzymanie porządku czy odśnieżanie - uzupełnia Justyna Sochacka.

Cały artykuł w portalu RynekZdrowia.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Co jest potrzebne na lądowiskach przyszpitalnych, to najlepiej wie były major właściciel firmy Avia Projekt. Dlaczego on? Ano, dlatego, że właśnie jemu LPR zleca najwięcej projektów do opracowania.

lpr, 2016-09-12 08:18:40 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE