PARTNER PORTALU
  • BGK

Ecru i konserwator zabytków, czyli sposoby na piwne ogródki

  • Mariusz Gadomski    9 czerwca 2018 - 08:30
Ecru i konserwator zabytków, czyli sposoby na piwne ogródki
W Rybniku określono dopuszczalną średnicę parasoli ogrodowych, ich wysokość, a nawet kolor (fot.rybnik.eu)

Piękno zabytkowych zakątków miast potrafią skutecznie zeszpecić piwne ogródki. Od jaskrawych kolorów parasoli przy stolikach oraz reklam zasłaniających wejście do lokalu można dostać oczopląsu. Tak być nie powinno. Ale co zrobić, by nie było?




  • Z samowolą właścicieli punktów gastronomicznych próbują walczyć samorządy. Określają zasady funkcjonowania ogródków.
  • Na restauratorów, którzy uparcie nie stosują się do zaleceń, można w określonych przypadkach nakładać kary.
  • W większych gminach miejskich działają pełnomocnicy i zespoły do spraw estetyki miasta.

Ogródki piwne nie tylko szpecą choćby krzykliwą barwą parasoli, ale i zasłaniają to, co jest wokół nich. Plastikowe stoliki i krzesła również nie mają wiele wspólnego z estetyką. Do tego tarasują chodniki i narażają przechodniów na wypadek.

W Rybniku opór coraz mniejszy

W Rybniku ten problem znają bardzo dobrze. Dwa lata temu szpecące ogródki zaczęły znikać z centrum miasta. W 2016 r. prezydent miasta Piotr Kuczera wydał zarządzenie, zawierające szereg wytycznych dla właścicieli lokali gastronomicznych, usytuowanych na deptaku i na Rynku. Mowa tam  między innymi o jednolitej jasnej barwie parasoli w ogródkach piwnych. Określono dopuszczalną średnicę parasoli ogrodowych  - 3,5 m na deptaku, 4 m na Rynku, wysokość i wymiary podestów. Ogródki, znajdujące się w nich meble i ogrodzenia powinny być wykonane z naturalnych materiałów: z wikliny, rattanu lub metalu. Zalecono, by całość konstrukcji była dopasowana do „reprezentacyjnego charakteru rynku i deptaka, a także spójna z historyczną tkanką miasta”.

- W pierwszym roku obowiązywania nowych zasad napotkaliśmy bardzo duży opór ze strony właścicieli lokali gastronomicznych - mówi Agnieszka Stępień, rzecznik prasowy rybnickiego magistratu. - Narzekali na wysokie koszty, które będą musieli ponieść, żeby dostosować się do zmian, wspominali o trudnościach z nabyciem materiału na parasole w kolorze écru. Nieprzychylnie odnieśli się do zakazu umieszczania reklam na ogrodzeniu ogródka.

Rok później protestów było już znacznie mniej. Być może dlatego, że zalecenia prezydenta spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem mieszkańców Rybnika i turystów. W tym roku jest jeszcze lepiej; oporu prawie nie ma.

Nie ma kar, bo nie ma uchwały

Co jednak miasto może zrobić, gdy ktoś się uprze i na przykład zamontuje parasole z Myszką Miki zamiast beżowych? Na pewno nie nałoży na restauratora kary finansowej, bo nie ma takich możliwości.

- Mandaty karne byłyby dopuszczalne, gdybyśmy mieli uchwałę w sprawie utworzenia w mieście parku kulturowego. Taki dokument przygotowaliśmy, ale znajduje się on teraz u wojewody, który podejmie decyzję – uważa Stępień. - Mam jednak mieszane uczucia co do zasadności i skuteczności kar za niestosowanie się do zarządzenia w sprawie ogródków. Myślę, że o wiele lepiej działa dobry przykład.

Opole: musi być zgoda konserwatora zabytków

W Opolu zgodnie z zarządzeniem prezydenta Arkadiusza Wiśniewskiego z 15 lutego 2017 r. zgodę na postawienie ogródka w centrum można uzyskać dopiero po otrzymaniu pozytywnej opinii miejskiego konserwatora zabytków.

Oprócz zaleceń dotyczących jednolitej barwy parasoli i naturalnych materiałów, z których powinno być wykonane wyposażenie ogródków, wprowadzono tam zakaz ustawiania namiotów, food-tracków i przyczep gastronomicznych w ścisłym centrum. To ograniczenie nie dotyczy jedynie imprez o charakterze miejskim. Ponadto ogródki nie mogą tarasować wejść do innych lokali ani utrudniać ruchu pieszego. Zalecono ozdabianie ich zielenią i kwiatami.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.