Główny Urząd Statystyczny przeprowadził kolejną edycję badania dotyczącego stopnia informatyzacji w jednostkach administracji publicznej. Jak z e-usługami, elektronicznym obiegiem dokumentów, obsługą stron internetowych radzą sobie urzędy miast, starostwa powiatowe, urzędy gmin, wojewódzkie i marszałkowskie?
• W 2017 r. odsetek osób korzystających w ciągu ostatnich 12 miesięcy z usług administracji publicznej przez Internet wyniósł 30,8 proc. Dla porównania w 2017 r. 45 proc. Polaków w wieku 16-74 lata dokonywało zakupów przez Internet.
• Najczęstszą formą korzystania z e-administracji w ubiegłych latach było wysyłanie wypełnionych formularzy.
• Pod względem odsetka urzędów, które oferowały klientom usługi przez Internet przodowały dwa województwa – małopolskie i podkarpackie.
• Jak wynika z raportu „Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2013–2017”, najczęściej obsługą informatyczną zajmowali się wydzieleni pracownicy lub komórka organizacyjna urzędu.
Wyniki przeprowadzonego badania wskazują, że spośród urzędów, które złożyły sprawozdanie, 54,5 proc. posiadało stronę internetową zgodną z wytycznymi standardu WCAG 2.0 (dotyczącymi budowy serwisów internetowych dostępnych dla obywateli), z czego 81,4 proc. na poziomie AA1.
W przypadku niektórych urzędów stronę internetową zamieszczono w zasobach Biuletynu Informacji Publicznej (BIP). Spośród badanych urzędów 45,9 proc. posiadało strony internetowe dostosowane do obsługi przez urządzenia mobilne, natomiast 26,9 proc. – strony umożliwiające korzystanie z nich obcokrajowcom w innej wersji językowej.
W 2015 r. ponad połowa badanych urzędów posiadała własną stronę internetową zgodną ze standardami WCAG 2.0, z czego osiem na dziesięć urzędów – stronę spełniającą standardy zgodności z wytycznymi na poziomie AA. Największy odsetek urzędów posiadających stronę internetową zgodną ze standardami WCAG 2.0 odnotowano w województwie opolskim (68,3 proc.), a wśród nich standardy na poziomie AA najczęściej spełniały urzędy z województwa dolnośląskiego (86 proc.) Stronę internetową dostosowaną do obsługi przez urządzenia mobilne posiadała blisko połowa badanych urzędów, natomiast co czwarty urząd miał stronę dostosowaną dla obcokrajowców.
E-usługi
Spośród urzędów, które złożyły sprawozdanie, 95,7 proc. zadeklarowało udostępnianie obywatelom usług za pośrednictwem internetu. Wyższy niż średnio w kraju wskaźnik odnotowano w większości województw. Pod względem odsetka urzędów, które oferowały klientom usługi przez Internet przodowały dwa województwa – małopolskie (98,9 proc.) i podkarpackie (98,8 proc.).
Elektroniczna skrzynka podawcza na platformie ePUAP
Jak wynika z raportu „Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2013–2017” , w 2015 r. 98,9 proc. urzędów gmin, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich i wojewódzkich oraz urzędów administracji centralnej wykorzystywało elektroniczną skrzynkę podawczą na platformie ePUAP.
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.