Transport publiczny pod Rzeszowem czeka duża inwestycja

Zakup 54 niskoemisyjnych autobusów, budowę parkingów, dróg, ścieżek rowerowych i dwóch mostów na Wisłoku zakłada inwestycja, którą zrealizują wspólnie sąsiadujące z Rzeszowem gminy. Dzięki niej ma się poprawić transport publiczny. Wartość projektu to prawie 129 mln zł.
Transport publiczny pod Rzeszowem czeka duża inwestycja
Najkosztowniejszy będzie zakup autobusów. (fot. Shuttterstock)

• Najkosztowniejszym zadaniem jest zakup 54 autobusów.

• Przetarg na nowe pojazdy ma być rozpisany już wkrótce.

• Długość nowych lub przebudowanych linii komunikacyjnych wyniesie prawie 190 km.

Projekt jest wspólnym przedsięwzięciem Związku Gmin "Podkarpacka Komunikacja Samochodowa" (ZG PKS) i zrzeszonych w nim samorządów. Partnerskie gminy to: Boguchwała, Chmielnik, Czarna, Czudec, Głogów Małopolski, Krasne, Świlcza, Trzebownisko i Tyczyn. Liderem projektu jest ZG PKS.

Zastępca przewodniczącego Związku Sławomir Porada mówił w czwartek na konferencji prasowej, że najważniejszym celem inwestycji jest poprawa komunikacji w ramach Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego (ROF), poprawa dostępu mieszkańców do komunikacji publicznej, oraz zachęcenie do przesiadania się z samochodów do autobusów.

"Transport publiczny decyduje o mobilności mieszkańców, ich możliwościach dotarcia do miejsca pracy, szkoły, uczelni czy sklepu, skorzystania z oferty kulturalnej. Za jego rozwijaniem przemawia troska o środowisko i jakość życia. Więcej pasażerów w autobusach i pociągach, to mniej samochodów na drogach, mniej straconego czasu w ulicznych korkach i czystsze powietrze" - zauważył Porada.

Podstawowym, ale i najkosztowniejszym zadaniem jest zakup 54 niskoemisyjnych, niskopodłogowych autobusów, dostosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych, które będą obsługiwać linie podmiejskie. Będzie to 15 autobusów mieszczących minimum 90 pasażerów i 39 autobusów mieszczących co najmniej 70 pasażerów.

Porada zaznaczył, że obecny tabor nie jest wystarczający, żeby poprawić komunikację, dostęp do niej i zapewnić komfort podróży.

Dodał, że w najbliższych tygodniach zostanie ogłoszony przetarg na zakup nowych autobusów.

Powstanie też nowe zaplecze techniczne do obsługi taboru w zajezdni autobusowej, w tym hala napraw i diagnostyki, automatyczna myjnia.

Związek Gmin PKS wprowadzi także system transportowy podobny do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym, jaki ma Rzeszów.

"Oba zostaną zintegrowane w celu doprowadzenia do jednego, spójnego systemu, łączącego miasto z sąsiadującymi gminami. To jest warunek sine qua non funkcjonowania całego projektu" - podkreślił w rozmowie z PAP Porada. "Myślę, że za rok, dwa będziemy mogli powiedzieć, że te dwa systemy są kompatybilne i współgrają ze sobą" - dodał.

Na dworcach i w pojazdach pojawią się nowoczesne tablice informacyjne. Dzięki nim, a także przez smartfon, pasażer będzie mógł sprawdzić, gdzie znajduje się autobus, za ile minut przyjedzie i ile kosztuje bilet.

Ponadto, w ramach realizacji projektu powstanie infrastruktura, umożliwiająca korzystanie z komunikacji publicznej. Będą to nowe drogi, ścieżki rowerowe, mosty. Niektóre gminy planują uruchomienie też nowych linii autobusowych. Długość nowych lub przebudowanych linii komunikacji podmiejskiej wyniesie prawie 190 km.

W podmiejskich gminach powstaną m.in. węzły przesiadkowe z parkingami dla samochodów i rowerów, by można było prywatny pojazd zostawić obok dworca autobusowego czy kolejowego i do centrum miasta dojechać już publicznym środkiem transportu. W gminach, gdzie są linie kolejowe i dworce PKP, zostanie zintegrowanych kilka środków transportu - pieszy, rowerowy, autobusowy i kolejowy.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE