PARTNER PORTALU
  • BGK

Samorząd w obecnym kształcie się kończy

  • Michał Wroński    19 maja 2017 - 07:12
Samorząd w obecnym kształcie się kończy

Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego przestała spełniać swoją funkcję, jest miejscem politycznych przepychanek, akty prawne, wpływające w tysiącach, opiniuje w tempie ekspresowym (fot. mat. MSWiA)

Co do konieczności zmian w ustroju JST zgadzają się politycy i… samorządowcy różnych opcji. Zgody nie ma natomiast co do kierunku, w którym te zmiany miałyby zmierzać. Dyskusji na ten temat nie ułatwia rzecz jasna stan obecnych relacji między samorządem, a rządem.




• Wzajemne relacje między marszałkiem, a wojewodą dojrzały do zmiany. A między radą gminy, a wójtem, burmistrzem i prezydentem także?

• Samorządowcy ostrzegają, że wiele gmin jest u progu wypłacalności. Konieczna jest szybka reforma ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

• Spór o ograniczenie liczby kadencji wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wcale nie zaniknie.

***** 

Czas wzmocnić marszałka? I wybrać go w bezpośrednich wyborach?

- Reforma samorządowa ciągle jest niedokończona w aspekcie samorządów powiatowych i wojewódzkich – taką diagnozę stawia Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego. Jak dodaje obecnie w strukturach władzy w województwach panuje swoisty dwugłos marszałka i wojewody.

- W roku 1998 założenie było takie, że wojewoda jest „odchudzany”, a województwem rządzi marszałek. A od tamtego czasu jednak urząd wojewódzki „puchnie” i obecnie kompetencyjnie niemal zrównał się z urzędem marszałkowskim, co pokazuje naszą niekonsekwencję i bałaganiarstwo – wtóruje mu Andrzej Maciejewski, poseł Kukiz’15 i przewodniczący sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

- Dojrzeliśmy do tego, żeby była jedna władza w województwach. By marszałek wszedł w kompetencje wojewody i stał się naprawdę szefem regionu – postuluje Saługa. Ostrożniejszy jest Adam Jarubas, marszałek województwa świętokrzyskiego. On również sugeruje, aby uporządkować relacje wojewoda – marszałek, wzmacniając kompetencje tego drugiego, choć zastrzega, że pewną część uprawnień (np. związanych z zarządzaniem kryzysowym) należy wojewodzie pozostawić.

Czytaj: Marszałkowie kontra wojewodowie - będzie trudna kohabitacja?

Czy tak wzmocniony marszałek nadal jednak powinien być wybierany przez radnych sejmiku (czyli według klucza politycznego), czy też może raczej wskazać powinni go mieszkańcy całego regionu w wyborach bezpośrednich? To drugie rozwiązania na pewno wzmocniłoby jego pozycję.

- Uważam, że kolegialne zarządzanie unijnymi pieniędzmi jest bardziej bezpieczne – stwierdza Jarubas, który – jak sam przyznaje - nie jest zwolennikiem wyboru marszałków w wyborach bezpośrednich.

Czytaj: Trwa spór o ZIT-y. Wojewoda krytykuje marszałek, ta poucza wojewodę









KOMENTARZE (14)

  • obywatel tego kraju , 2017-05-31 08:59:21

    To nie samorząd się kończy, tylko samorząd jest wykańczany. Przewodnia siła narodu nie może znieść faktu, że prezes Najjaśniejszej partyji nie możę wyznaczyć starosty czy wójta. Ręce precz od Rad .
  • bezpartyjny samorzadowiec, 2017-05-21 21:11:22

    zlikwidować partie i wojewodów posłów 200 i jedynie po prawie lub ekonomii po 20 latach w służbie narodu a nie partii
  • oks, 2017-05-20 17:50:36

    zlikwidować samorząd wojewódzki po co on jest...tylko koszty



NAJPOPULARNIEJSZE W PORTALU




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI



Wyszukiwarki

Polecane oferty: