Litwa popiera budowę trasy Via Carpatia w Polsce. Zapowiada skoordynowanie działań

Ričardas Degutis, wiceminister transportu i komunikacji Litwy poinformował w czwartek (13 lipca), że jego kraj jest zainteresowany realizacją trasy S19 Via Carpatia we wschodniej Polsce. - Widzimy w tym projekcie także swoje interesy - precyzował podczas konferencji w Białymstoku.
Litwa popiera budowę trasy Via Carpatia w Polsce. Zapowiada skoordynowanie działań
Projekt budowy Via Carpatii mocno popiera Litwa, która nie ukrywa, że na nim skorzysta (fot. gddkia)

• Degustis mówił o tym na wspólnej z wiceministrem infrastruktury i budownictwa Jerzym Szmitem oraz wojewodą podlaskim Bohdanem Paszkowski konferencji prasowej przed polsko-litewskimi rozmowami na temat transportu.

•  - Projekt Via Carpatia, zainicjowany przez Polskę, jest bardzo mocno popierany przez Litwę, dlatego że to jest też w interesach Litwy - mówił na spotkaniu z dziennikarzami. 

• Z kolei Jerzy Szmit podkreślał, że dla obu krajów - Litwy i Polski - transport drogowy jest niezmiernie istotną gałęzią gospodarki. 

Degutis powiedział, że Białystok jest miastem coraz częściej wymienianym w kontekście realizacji różnych ważnych projektów transportowych łączących Litwę i Polskę - drogowych (S61 Via Baltica, S19 Via Carpatia) i kolejowych (Rail Baltica). "To jest to miasto, przez które te drogi i te koleje będą przebiegały" - mówił litewski wiceminister goszcząc w Białymstoku.

"Via Baltica - ten projekt jest już dosyć dobrze znany. Natomiast projekt Via Carpatia, zainicjowany przez Polskę, jest bardzo mocno popierany przez Litwę, dlatego że to jest też w interesach Litwy. Nasz port w Kłajpedzie również widzimy jako część tego projektu" - powiedział dziennikarzom Degutis.

Czytaj więcej: Beata Szydło: Celem Funduszu ambitny program naprawy dróg lokalnych

Ministrowie mają rozmawiać o sytuacji przewoźników w obu krajach. Litewski wiceminister ocenił sytuację litewskich przewoźników jako "dobrą", biznes firm przewozowych rozwija się, coraz skuteczniej "pracują" na rynku UE. "I ten rok uważamy za bardzo dobry dla przewoźników" - dodał.

"Dla obu krajów - Litwy i Polski - transport drogowy jest niezmiernie istotną gałęzią gospodarki. Nasze kraje bardzo korzystają z funkcjonowania w ramach Unii Europejskiej i tę szansę, która się pojawiła ponad 10 lat temu, wstępując do UE, nasi przewoźnicy doskonale wykorzystali" - mówił wiceminister Szmit.

Dodał jednak, że w związku z przygotowaniem przez Komisję Europejską propozycji tzw. pakietu komunikacyjnego, który ma - jak to określił - "bardzo daleko integrować funkcjonowanie europejskiego rynku transportowego", Polska i Litwa muszą skoordynować swoje stanowiska, konsultować się, ustalić "wspólne pozycje" w toczących się negocjacjach.

Mówiąc o pakiecie mobilnym, litewski wiceminister przyznał, że Litwa jest za dalszą liberalizacją rynku transportowego, jak najmniejszymi ograniczeniami w przewozach. "Kiedy będziemy rozwiązywali socjalne problemy przewoźników, jednocześnie powinien być liberalizowany rynek przewoźników" - powiedział Degutis. Dodał, że Litwa jest też za tym, by - jak to określił - "ciężar administracyjny dla przewoźników był jak najmniejszy".

"Proces negocjacji się rozpoczął" - powiedział Szmit. Dodał, że zarówno Litwa, jak i Polska przedstawiły "bardzo krytyczne swoje stanowisko do zaproponowanych rozwiązań przez Komisję Europejską". Przypomniał, że kraje zachodnie uważają te rozwiązania za korzystne.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.