PARTNER PORTALU
  • BGK

500 zł na dziecko: Jak prawidłowo wypełnić wniosek o 500 plus i nie popełnić błędów?

  • PAP/AT    6 kwietnia 2016 - 14:07
500 zł na dziecko: Jak prawidłowo wypełnić wniosek o 500 plus i nie popełnić błędów?

Marczuk podkreślił, że jeśli ktoś już złożył wniosek, ale nie jest pewien, czy nie popełnił błędów, albo już wie, że je popełnił, może go złożyć ponownie (fot.szczecin.uw.gov.pl)

• Złożono już ćwierć miliona wniosków o świadczenie z programu 500 plus przez internet.
• 95 proc. z nich - za pośrednictwem banków.
• Przed wypełnieniem wniosku warto przeczytać instrukcję, bo zdarzają się błędy.




Brak numerów PESEL dzieci, brak informacji o pierwszym dziecku, gdy staramy się o świadczenie wychowawcze na kolejne dzieci - to, jak powiedział wiceszef MRPiPS Bartosz Marczuk, najczęściej popełniane błędy we wnioskach składanych online.

Przy składaniu wniosku papierowego, w urzędzie, można liczyć na pomoc urzędnika, osoba przyjmująca wniosek może wskazać, gdzie ewentualnie trzeba go uzupełnić lub poprawić. W sytuacji, gdy samemu się wniosek wypełnia i wysyła, błędów może być więcej, dlatego resort rodziny przypomina o konieczności czytania instrukcji.

"Bardzo nam zależy, żeby osoby składające wniosek online, zapoznały się z instrukcją - ona nie jest skomplikowana; naszej stronie zamieściliśmy też wskazówki, na co zwrócić uwagę" - podkreślił Marczuk. Można je znaleźć pod adresem http://www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/rodzina-500-plus/art,7818,sprawdz-jak-wypelnic-wniosek-rodzina-500-plus.html.

Czytaj też: 500 zł na dziecko, kryteria i wnioski. Jak dostać świadczenie?

Wiceminister zaznaczył, że przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, by podać wszystkie swoje dane osobowe. "Okazuje się, że często wnioski przychodzą do gmin bez PESEL-u dzieci. Dość częstym błędem jest też to, że osoba, która ubiega się o świadczenie na drugie i kolejne dziecko, nie podaje w składzie rodziny pierwszego dziecka, co w zasadzie uniemożliwia gminie rozpoznanie wniosku" - mówił Marczuk.

Zwrócił też uwagę, że w bankach część rubryk jest autouzupełniania - bank podstawia dane, które ma w systemie; trzeba je sprawdzić i ewentualnie zmienić, jeśli są nieaktualne.

"Od razu, gdy zorientowaliśmy się, że zdarzają się błędy, to wprowadziliśmy tzw. twardą walidację" - powiedział. Jak wyjaśnił, oznacza to, że system nie puści wniosku z niektórymi błędami. "Już od wczoraj, jeśli ktoś wypełnia wniosek w systemie bankowości elektronicznej to nie pójdzie dalej, jeśli popełni pewne określone błędy, np. jeśli ubiega się o pieniądze na kolejne dziecko, a nie poda w składzie rodziny pierwszego dziecka albo gdy nie poda PESEL-ów dzieci czy daty urodzenia" - tłumaczył wiceminister.

Podkreślił, że nie są to błędy wynikające z wadliwego przygotowania wniosków czy systemów, ale są to błędy popełniane przez ludzi; podobne - jak wskazał - zdarzają się przy wnioskach o świadczenia rodzinne. "Dlatego apelujemy, żeby przed wypełnieniem wniosku przeczytać instrukcję. Chodzi o to, żebyśmy unikali niepotrzebnych kłopotów. Pamiętajmy też, że błędy wydłużają cała procedurę" - dodał.







KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.