Będą kolejne ułatwienia dla niepełnosprawnych w miastach

Ujednolicenie sygnalizacji dźwiękowej dla osób niewidomych na przejściach dla pieszych oraz zwiększenie niesłyszących szans na prawo jazdy – to zmiany zapowiadane w najbliższych miesiącach.
Będą kolejne ułatwienia dla niepełnosprawnych w miastach

Przed rokiem komisje infrastruktury oraz polityki społecznej i rodziny na wspólnym posiedzeniu zapoznały się z informacją, na jakie utrudniania osoby niepełnosprawne będące uczestnikami ruchu drogowego, napotykają w swoim codziennym życiu. Informację tę przedstawiła Podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym. Komisje uznały wówczas, że rozwiązanie problemu jest możliwe nie tylko w drodze zmian ustawowych, ale także odpowiednich korekt w rozporządzeniach.

Komisje uznały, że przepisy wymagają zmiany poprzez:

* ujednolicenie w całej Polsce rodzaju dźwięku emitowanego przy przejściach dla pieszych w tych samych sytuacjach drogowych,

* zdecydowane zawężenie parametrów dźwięku, jaki może być tam emitowany,

* precyzyjne określenie parametrów związanych z ukierunkowaniem dźwięków emitowanych przez sygnalizację dźwiękową,

* ustalenia zasad minimalnego czasu, jaki na konkretnym przejściu dla pieszych zostanie zapewniony na przejście.

Komisje zwróciły się z dezyderatem do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. We wrześniu ub.r. minister przedstawił odpowiedź, którą komisję uznały za niezadawalającą i ponowiły dezyderat. W kwietniu br. minister przedstawił dodatkową odpowiedź. W środę na połączonym posiedzeniu obu komisji stanowisko ministra przedstawił Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

Czytaj też: Sygnalizacja świetlna miasta w jednym systemie

Rynasiewicz zaznaczył, że zgodnie z deklaracją resortu uwagi zgłoszone przez członków komisji zostały uwzględnione w nowelizowanym właśnie projekcie rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

Zmiany przepisów przewidują m.in. ujednolicenie sygnalizacji dźwiękowej dla osób niewidomych i słabo widzących. Inną zmianą zaproponowaną w projekcie rozporządzenia jest takie oznaczenie miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych, by było je łatwiej zlokalizować.

Zbigniew Rynasiewicz przedstawił posłom porządek prac nad projektem rozporządzenia. Jak wyjaśnił obecnie projekt rozporządzenia jest na etapie uzgodnień wewnątrzresortowych, w tym tygodniu prace te zostaną ukończone. Ostateczny kształt przepisów będzie efektem konsultacji publicznych oraz uzgodnień międzyresortowych. W lipcu projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji publicznych, które mają trwać miesiąc. W październiku br. rozporządzenie powinno wejść w życie.

Poseł Tadeusz Tomaszewski pytał Zbigniewa Rynasiewicza, na jakim etapie są prace nad dostosowaniem rozporządzenia w sprawie egzaminów na prawo jazdy pod kątem osób niesłyszących. Jego zdaniem obecne regulacje wykluczają takie osoby z możliwości zdawania egzaminu na prawo jazdy.

Zdaniem Zbigniewa Rynasiewicza w tym zakresie nie ma potrzeby tworzenia dodatkowych regulacji prawnych.

– We współpracy z Instytutem Transportu Samochodowego powstał zespół, który zajął się tą problematyką. Wszystko wskazuje na to, że pytania egzaminacyjne będą przetłumaczone na język migowy. Podobnie Prawo o ruchu drogowym zostało przetłumaczone przez Polski Związek Głuchych – wyjaśnił Zbigniew Rynasiewicz.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

A kiedy zwaloryzują zasiłek 153 zł ,nie waloryzowany od dziewięciu lat.Te postępowanie ,ma znamiona przestępstwa w/g ustawy.

niepełnosprawny, 2014-07-10 10:10:28 odpowiedz

Dlaczego Komisja nie zajmuje się kwestią ograniczenia czasu oczekiwania pieszych na zmianę świateł na skrzyżowaniach? Jak na razie zbyt dużo uwagi komisja poświęca zmotoryzowanym niepełnosprawnym zamiast skupić uwagę na ułatwieniach dla niezmotoryzowanych: granica kompromisu jest przesuwana na rzecz... przepustowości skrzyżowań dla pojazdów a nie dla ludzi. rozwiń

Aktywna Mobilność, 2014-07-10 08:58:55 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE