• PARTNERZY PORTALU

Bezpłatne porady prawne w Warszawie: Mieszkańcy korzystają, magistrat kontroluje

• Do 16 marca przeprowadzone zostaną kontrole we wszystkich punktach nieodpłatnej pomocy prawnej w Warszawie pod kątem warunków obsługi klientów oraz sposobu przetwarzania danych osobowych.
• 35 punktów nieodpłatnej pomocy prawnej w stolicy udzieliło w sumie już ponad 2 tys. porad.
• Warszawiacy najczęściej korzystali z porad w zakresie prawa cywilnego, zainteresowaniem cieszyły się sprawy rodzinne i administracyjne.
Bezpłatne porady prawne w Warszawie: Mieszkańcy korzystają, magistrat kontroluje
Nieodpłatnej pomocy prawnej udzielają adwokaci i radcy prawni (fot. UM Warszawa)

Jak przypomina warszawski ratusz, zgodnie z uchwaloną w zeszłym roku ustawą o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnej informacji prawnej oraz edukacji prawnej społeczeństwa bezpłatna pomoc udzielana jest m.in. osobom najuboższym, młodym i seniorom, kombatantom i weteranom, posiadaczom Karty Dużej Rodziny. Z początkiem stycznia w Warszawie uruchomiono 35 punktów nieodpłatnej pomocy prawnej.

- Pomoc ta cieszy się dużym zainteresowaniem mieszkańców, od początku roku udzielono już ponad dwa tysiące porad. – mówi Hanna Gronkiewicz–Waltz, prezydent stolicy. Warszawiacy najczęściej korzystali z porad w zakresie prawa cywilnego, zainteresowaniem cieszyły się sprawy rodzinne i administracyjne.

Nieodpłatnej pomocy prawnej udzielają adwokaci i radcy prawni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach również aplikanci adwokaccy lub radcowscy z upoważnienia odpowiednio – adwokata lub radcy prawnego udzielających nieodpłatnej pomocy prawnej.

Natomiast w punktach prowadzonych przez organizacje pozarządowe porad mogą udzielać także doradcy podatkowi oraz absolwenci wyższych studiów prawniczych posiadający co najmniej trzyletnie doświadczenie. Nieodpłatna pomoc prawna udzielana jest w przeciętnym wymiarze 5 dni w tygodniu przez co najmniej 4 godziny dziennie i ma charakter konsultacyjny. W celu uzyskania nieodpłatnej pomocy prawnej wymagane jest okazanie dokumentu potwierdzającego uprawnienie do skorzystania z ww. pomocy.

Do zadań stołecznego samorządu od początku roku należało: wyposażenie punktów w meble, sprzęt komputerowy, materiały biurowe, zapewnienie dostępu do sieci teleinformatycznej, oznaczenie punktów, stworzenie aplikacji służącej do wczytywania „kart nieodpłatnej pomocy prawnej”, przeprowadzenie kampanii informacyjnej w dzielnicach, spoty w komunikacji miejskiej, stworzenie strony internetowej poświęconej bezpłatnej pomocy prawnej, przeprowadzenie szkoleń dla osób udzielających nieodpłatnej pomocy prawnej z zakresu spraw dekretowych i lokalowych (specjalizacja 21 punktów).

fot. UM Warszawa
fot. UM Warszawa

Do 16 marca przeprowadzone zostaną kontrole we wszystkich punktach nieodpłatnej pomocy prawnej w Warszawie pod kątem warunków obsługi klientów oraz sposobu przetwarzania danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.

Gdzie i z jakich porad korzystają warszawiacy?

Największe zainteresowanie nieodpłatną pomocą prawną cieszyły się punkty zlokalizowane na Woli (283 porady), Bielanach (241 porad), Pradze - Południe (234), Ursynowie (161) i Mokotowie (142).

Z nieodpłatnej pomocy prawnej w Warszawie skorzystały:
-1683 osoby do 26 roku życia oraz seniorzy po ukończeniu 65 lat,
-294 osób korzystających ze świadczeń z pomocy społecznej,
-110 osób posiadających ważną Kartę Dużej Rodziny,
-10 kombatantów i weteranów,
-10 osób, które znalazły się w sytuacji zagrożenia lub poniosły straty (np. w wyniku awarii technicznej),
- 47 osoby na podstawie oświadczenia, że zachodzi co najmniej jedna z okoliczności wymienionych wyżej.

Okazuje się czas poświęcony na udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej w Warszawie zwykle waha się między 15 a 30 minut ( 880 porad) oraz miedzy 30 a 60 minut (818 porad). Szybkich porad (czas poniżej 15 minut) udzielono 203, a takich wymagających poświecenia ponad godziny - 244.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE