PARTNER PORTALU
  • BGK

Dyspozytor do wzywającego pomoc: "Każdy kiedyś umrze". Wojewoda chce komisji

  • PAP/JS    9 czerwca 2017 - 18:59
Dyspozytor do wzywającego pomoc: "Każdy kiedyś umrze". Wojewoda chce komisji
Do zdarzenia doszło w środę (7 czerwca) 14.50 w Ostrowie Wlkp Fot. PTWP

Dyrektor kaliskiego szpitala zawiesił w czynnościach służbowych dyspozytora pogotowia do czasu wyjaśnienia przez prokuraturę sprawy mężczyzny, do którego wzywano karetkę. Zmarł on po tym, jak - według wzywającego pomoc - przedłużała się rozmowa z dyspozytorami.




• Rzeczniczka prasowa ostrowskiego szpitala Joanna Pawlaczyk powiedziała, że zespół ratownictwa medycznego dotarł pod wskazany adres po siedmiu minutach od zgłoszenia.

• Zgłoszenie było zarejestrowane w kodzie pilności 1, co oznacza, że karetka jechała do pacjenta w stanie bezpośredniego zagrożenia życia.

Na wniosek wojewody wielkopolskiego, dyrektor kaliskiego szpitala powołał komisję, która miała ustalić szczegółowy przebieg rozmowy między zgłaszającym zdarzenie a dyspozytorami w Poznaniu i w Kaliszu oraz czas trwania tych rozmów i przybycia karetki na miejsce zdarzenia.

Do zdarzenia doszło w środę (7 czerwca) 14.50 w Ostrowie Wlkp. Na ulicy zasłabł 59-letni mężczyzna, który według naocznego świadka zdarzenia był pod wpływem alkoholu. Jak relacjonował wzywający pogotowie Sebastian Banasiak, dyspozytorzy z Poznania i Kalisza kolejno przekazywali sobie zlecenie, dwukrotnie zbierając wywiad, po czym dyspozytor się rozłączył, a karetka nie przyjeżdżała i konieczne było ponowne połączenie.

W trakcie rozmowy z dyspozytorem w Kaliszu Banasiak prosił o szybką pomoc. Powiedział, że boi się o kolegę, bo może umrzeć. W odpowiedzi usłyszał, że "każdy kiedyś umrze".

"Uznano, że wypowiedź dyspozytora w Kaliszu była naganna. Podjęto decyzję o zawieszeniu w czynnościach służbowych dyspozytora do czasu wyjaśnienia sprawy przez prokuraturę" - powiedział rzecznik prasowy kaliskiego szpitala Paweł Gawroński.

Rzeczniczka prasowa ostrowskiego szpitala Joanna Pawlaczyk powiedziała, że zespół ratownictwa medycznego dotarł pod wskazany adres po siedmiu minutach od zgłoszenia. Zgłoszenie było zarejestrowane w kodzie pilności 1, co oznacza, że karetka jechała do pacjenta w stanie bezpośredniego zagrożenia życia. "Mężczyzna już nie żył" - powiedziała Pawlaczyk.

Zdaniem wzywającego pomoc Sebastiana Banasiaka, karetka przyjechała po 15 minutach od pierwszego zgłoszenia.

Śledztwo w sprawie nieumyślnego spowodowania śmierci oraz narażenia mężczyzny na utratę życia lub zdrowia wszczęła prokuratura Okręgowa w Ostrowie Wlkp.

Wojewoda Zbigniew Hoffman w specjalnym komunikacie krytycznie ocenił zachowanie dyspozytora. "Prowadzenie wywiadu medycznego powinno być profesjonalne i niezależne od warunków oraz reakcji zgłaszającego" - napisał. Poinformował także, że jeżeli zostanie stwierdzone naruszenie organizacyjne w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego, to wówczas zarządzi kontrolę dysponenta systemu. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.