PARTNER PORTALU
  • BGK

Eurosieroctwo. W tych regionach jest najwięcej uczniów z rodzin migracyjnych

  • KDS    31 stycznia 2018 - 14:44
Eurosieroctwo. W tych regionach jest najwięcej uczniów z rodzin migracyjnych
W skali całego kraju liczba uczniów z rodzin migracyjnych może sięgać 640 tysięcy. (fot.shutterstock.com)

W województwie zachodniopomorskim 28,4 proc., w pomorskim - 22,5 proc., w małopolskim - 22,9 proc., w lubuskim 23,5 proc. uczniów wychowuje się na co dzień bez rodzica, który wyjechał zagranicę w celach zarobkowych.




Dane dotyczące zjawiska eurosieroctwa podano w opublikowanym we wtorek (30 stycznia) raporcie  Ośrodka Rozwoju Edukacji „Uczniowie z rodzin migracyjnych w szkole”.

Wynika z nich, że we wrześniu 2016 roku liczba uczniów z rodzin, w których rodzice wyjechali za pracą za granicę, zostawiając w Polsce dziecko, kształtuje się na poziomie 5,89 proc. (dane na podstawie Systemu Informacji Oświatowej).

Natomiast wskaźnik uzyskany na podstawie diagnozy prowadzonej wśród uczniów wyniósł 19,9 proc. Autorki publikacji podają, że w skali całego kraju liczba uczniów z rodzin migracyjnych może sięgać 640 tysięcy.

Największy odsetek uczniów deklarujących wyjazd rodziców do pracy za granicę dotyczył województwa zachodniopomorskiego (28,4 proc.), następnie pomorskiego (22,5 proc.), małopolskiego (22,9 proc.) oraz lubuskiego (23,5 proc.). 

Z kolei najmniejszy odsetek uczniów, których dotyczy problem eurosieroctwa odnotowano w województwach: wielkopolskim (16,2 proc.) i podlaskim (16,9 proc.). Ponadto 7,2 proc. dzieci i młodzieży wychowuje się w rodzinach, w których obydwoje rodzice zdecydowali się na podjęcie zatrudnienia poza Polską.

Czytaj więcej: Rozporządzenie ws. organizacji szkół i przedszkoli trafiło do konsultacji

Jak zauważają autorki raportu, rodziny migracyjne są nowym typem środowiska rodzinnego. Dotyczy ono rodzin, w których rodzice zostawili w kraju dziecko, a sami wyjechali pracować za granicą. Badania wskazują, że uczniowie wychowujący się w tego typu rodzinach wymagają dodatkowe wsparcia m.in. ze strony szkół.

Okazuje się, że ponad 50 proc. badanej na zlecenie MEN grupy uczniów (w badania brało udział ponad 87 tys. dzieci i młodzieży - przyp. red) ujawniło, że decyzja rodzica o migracji zarobkowej wzbudziła u nich negatywne emocje. Wyniki badań pokazują również, że wśród uczniów z rodzin migracyjnych zaczęły występować zaburzone zachowania dotyczące głównie relacji interpersonalnych.

Zdaniem ekspertów, uczniowie z rodzin migracyjnych najbardziej potrzebują wsparcia w 
zagospodarowaniu czasu wolnego, pomocy w wypełnianiu obowiązków szkolnych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.