PARTNER PORTALU
  • BGK

Jak przygotować ulotkę wyborczą? Treści, zdjęcia, dystrybucja

  • MIW    13 sierpnia 2018 - 06:00
Jak przygotować ulotkę wyborczą? Treści, zdjęcia, dystrybucja
Już wkrótce kandydaci na radnych, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast zasypią nas swymi ulotkami wyborczymi. (fot. pixabay.com)

Już wkrótce kandydaci na radnych, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast zasypią nas swymi ulotkami wyborczymi. Będziemy je znajdować w skrzynkach pocztowych oraz za wycieraczkami samochodów. Dobrze przygotowana ulotka może być skutecznym narzędziem dotarcia ze swoją ofertą do wyborców, ale jeśli opracowujący ją sztab PR-owców pokpi sprawę, to może stać się mieczem obosiecznym i pognębić samego kandydata. Na co zatem zwracać uwagę w toku przygotowywania takich materiałów?




  • Obietnica ukrócenia „korupcji i nadużyć” w lokalnym urzędzie może zostać potraktowane jako naruszenie dóbr osobistych.
  • Zdjęcie ze sławnym sportowcem czy politykiem wygląda dobrze, ale media chętnie sprawdzą, czy ów celebryta faktycznie dał zielone światło na wykorzystanie swojej twarzy w kampanii wyborczej.
  • Nie w każdym miejscu można prowadzić agitację wyborczą. Warto dobrze przeczytać nie tylko Kodeks Wyborczy, ale i lokalne regulaminy.


Uważnie z mówieniem o korupcji i nadużyciach

Kampania wyborcza rządzi się swoimi prawami, kandydaci chętnie obiecują gruszki na wierzbie, by jeszcze chętniej o nich zapomnieć po wyborach. Fakt, że o takiej obietnicy przypomni za jakiś czas polityczna konkurencja bądź media, to jednak nie najgorsza rzecz jaka może spotkać pochopnie szafującego słowem kandydata. Gorzej, gdy przy okazji piętnowania lokalnych układów (a tego typu narracją chętnie posługują się kandydaci opozycyjni w stosunku do aktualnie sprawujących władzę) komuś zdarzy się rzucić niepodparte faktami zarzuty czy oskarżenia.

Warto przy tej okazji pamiętać o wyroku, jaki 28 kwietnia 2016 r. wydał Sąd Najwyższy. Rozpatrywał on sprawę o ochronę dóbr osobistych, jaką wytoczył powiat jednemu z kandydatów na radnych powiatu, który w swej ulotce wyborczej zapowiedział „ukrócenie korupcji i nadużyć w urzędach i jednostkach organizacyjnych starostwa powiatowego”.

- Takie sformułowanie sugerujące występowanie określonych w ulotce przejawów nieuczciwości w zachowaniu urzędników samorządowych powiatu może naruszać renomę i dobre imię samego powiatu, który działa przecież poprzez pracowników starostwa powiatowego. To oni swoją postawą i pracą stanowią o opinii powiatu w ocenie społecznej – stwierdził Sąd Najwyższy. Przypomniał zarazem, że wypowiedzi zawierające sformułowania, które nie mają wystarczającego oparcia w faktach przekraczają granicę wolności wypowiedzi, także podczas debaty publicznej w ramach kampanii wyborczej.

- Swoboda wypowiedzi, prezentowanych także w ramach kampanii wyborczej, nie usprawiedliwia formułowania krzywdzących sugestii czy ocen, i to nawet w razie istnienia sporu pomiędzy podmiotem wypowiadającym się a wymienianym przez niego – uznał SN.

Czytaj: Nowe prawa i obowiązki radnych w kadencji 2018-2022

Zapytaj celebrytę nim wykorzystasz wspólne zdjęcie

Kandydaci na samorządowców często mają pokusę, by sugerować wyborcom swoją zażyłość z osobami powszechnie znanymi – sportowcami, ludźmi kultury czy polityki. Potwierdzeniem tego mają być wspólne zdjęcia, którymi karmią nas na swych ulotkach wyborczych. To budzi oczywiste zainteresowanie. Także mediów, które zaczynają sprawdzać, jak to faktycznie z tą zażyłością jest i czy celebryta (celebrytka) ze zdjęcia faktycznie chce być twarzą czyjejś kampanii wyborczej. Bywa, że nie chce. Bywa, że o całej sprawie dowiaduje się dopiero od pytającego o to dziennikarza.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.