Kodeks wyborczy: Posłowie zrezygnowali ze szkodliwego art. 420

Posłowie wchodzący w skład komisji nadzwyczajnej zrezygnowali z artykułu Kodeksu wyborczego, który był sprzeczny z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego.
Kodeks wyborczy: Posłowie zrezygnowali ze szkodliwego art. 420
Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar negatywnie ocenia zmiany proponowane w Kodeksie wyborczym. (fot. RPO)

• Zrezygnowano z zapisu, według którego przy skardze do PKW dotyczącej podziału okręgów wyborczych nie przysługiwał środek prawny.

• Inny zapis Kodeksu mówi, że komisarze wyborczy nie będą sędziami, zaś to mogłoby godzić w ich bezstronność. Komisja doprecyzowała również ten przepis.

• O poprawki wnioskował m.in. Rzecznik Praw Obywatelskich. Jego zdaniem dalej jednak nie można pozytywnie ocenić proponowanej struktury organów wyborczych i administracji wyborczej.

W Sejmie RP trwają prace Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw z zakresu prawa wyborczego, która rozpatruje projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych.

Posłowie sprawozdawcy, jak podkreślili, dokonali zmiany treści proponowanego art. 420 Kodeksu wyborczego. W pierwotnej wersji projektu, od decyzji komisarza wojewódzkiego dotyczącej podziału gminy na okręgi wyborcze, możliwa była skarga do Państwowej Komisji Wyborczej. W dalszej części przepis stanowił, że od orzeczenia PKW nie przysługiwał jednak już środek prawny.

Czytaj też: Kongres Ruchów Miejskich o propozycji zmian (nie tylko) w Kodeksie Wyborczym

Rzecznik Praw Obywatelskich zauważył, że takie rozwiązanie stoi w sprzeczności z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego (wyrok TK z dnia 6 kwietnia 2016 roku, sygn. P5/14), który stwierdził, że brak kontroli sądowej procedury podziału gminy na okręgi wyborcze stanowi naruszenie konstytucyjnego prawa do sądu. Zostało więc z projektu usunięte.

Rzecznik zgłaszał również poważne zastrzeżenia do proponowanego w projekcie nowego modelu komisarzy wyborczych. Obecnie działa kilkudziesięciu komisarzy wyborczych (nadzorujących przestrzeganie prawa wyborczego w terenie), którzy są sędziami, co gwarantuje ich bezstronność, apolityczność i fachowość w sprawowaniu funkcji.

 Czytaj też: Jarosław Gowin: Dwie kadencje w samorządzie tak, ale pięcioletnie

Nowe przepisy wprowadzają w ich miejsce dwa rodzaje komisarzy: wojewódzkich i powiatowych (łącznie kilkuset), wobec których znacząco zmieniono wymagania. Komisarzem zgodnie z projektem może zostać osoba mająca jedynie wykształcenie prawnicze, natomiast nie zagwarantowano w żaden sposób z jej apolityczności i bezstronności. Wnioskodawcy przygotowali poprawkę, która zawiera zakaz przynależności przez komisarza do partii politycznej, a także prowadzenia działalności publicznej niedającej się pogodzić z funkcją. Komisarz nie może również kandydować w wyborach, ani być zaangażowanym w kampanię wyborczą.

Choć pewne korekty prawa wyborczego zostały dokonane, Rzecznik podkreśla, że jego ocena w sprawie zmian w strukturze organów wyborczych i administracji wyborczej dalej jest negatywna.  Przewidują one bowiem odejście od sędziowskiego modelu opartego na bezstronności, apolityczności i profesjonalizmie. Zdaniem Rzecznika planowane zmiany są nieuzasadnione, a wraz z zakładanym krótkim czasem ich realizacji – groźne dla zagwarantowania praw wyborczych obywateli.

Czytaj też: RPO: Rodzice piszą skargi na warunki do nauki i surowy program dla klas VII

Przypomnijmy, że Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia projektów ustaw z zakresu prawa wyborczego została powołana 24 listopada. We wtorek (5 grudnia) komisja przegłosowała zmniejszenie okręgów wyborczych. Następne posiedzenie zaplanowano na 7 grudnia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE