PARTNER PORTALU
  • BGK

Kto w magistracie nie pracuje za biurkiem? Czyli o pomocy niesionej w Łodzi

  • PAP/GP    27 lipca 2017 - 07:10
Kto w magistracie nie pracuje za biurkiem? Czyli o pomocy niesionej w Łodzi
Łódzki magistrat zatrudnia ośmiu latarników i tyle samo gospodarzy - ich liczba odpowiada ośmiu obszarom rewitalizacji miasta. (fot.:pixabay.com)

Latarnicy społeczni i gospodarze obszarów rewitalizacji to nietypowi - bo pracujący głównie w terenie - urzędnicy, którzy w tym roku pojawili się w łódzkim magistracie. Ich zadaniem jest niesienie kompleksowej pomocy mieszkańcom zdegradowanych obszarów Łodzi przeznaczonych do rewitalizacji.




• Łódzki magistrat zatrudnia ośmiu latarników i tyle samo gospodarzy. Ich zadaniem jest odpowiadać za pomoc w rewitalizacji miasta w bardziej społecznym wymiarze. 

• Latarnicy działają na terenie całego obszaru rewitalizacji, natomiast gospodarze przypisani są do konkretnych kwartałów miasta.

• Problemy z jakimi walczą ci urzędnicy to: pomoc w poszukiwaniu lokali zastępczych dla podopiecznych, walka z zadłużeniem czynszowym.

- Odnowa Łodzi w ramach rewitalizacji obszarowej obejmuje remonty i przebudowy wielu budynków oraz przestrzeni miejskich; siłą rzeczy oddziałuje też na mieszkańców, bo na czas remontów musimy przeprowadzić ponad 2 tys. osób - to wymaga nawiązania z nimi dialogu i jest okazją do podjęcia próby rozwiązania problemów społecznych - podkreślił dyrektor miejskiego Biura ds. Rewitalizacji Marcin Obijalski.

Gospodarze obszaru i latarnicy społeczni to urzędnicy, którzy pracują w terenie, z ludźmi. Ich zadaniem jest wspieranie mieszkańców w rozwiązywaniu różnego rodzaju problemów - bytowych, rodzinnych, formalno-prawnych czy szeroko pojętego wykluczenia.

Osiem osób niosących pomoc

Łódzki magistrat zatrudnia ośmiu latarników i tyle samo gospodarzy - ich liczba odpowiada ośmiu obszarom rewitalizacji, na które podzielone zostały zdegradowane tereny w centrum.

Jak wyjaśniła Justyna Gawrońska, wykonywana przez nią praca latarnika społecznego opiera się na tworzeniu sieci wsparcia dla mieszkańców obszaru rewitalizacji.

- Ta sieć złożona jest z różnych instytucji, organizacji i stowarzyszeń - jak MOPS, policja, urząd pracy - które są w stanie odpowiedzieć na liczne problemy i potrzeby mieszkańców. Problemy diagnozujemy wychodząc w teren, pukając do drzwi łodzian. Sprawy wymagające interwencji zgłaszają nam też gospodarze obszarów czy sąsiedzi osób potrzebujących wsparcia - dodała.

Latarnicy działają na terenie całego obszaru rewitalizacji, natomiast gospodarze przypisani są do konkretnych kwartałów miasta.

Co sami mówią o swojej pracy?

- Każdy z nas ma od kilkudziesięciu do kilkuset rodzin pod opieką. Odwiedzamy je w domach, skupiając się na zagadnieniach związanych z przeprowadzkami. Wspólnie oglądamy lokale zastępcze, pomagamy w ich wyborze czy w zawarciu umowy z elektrownią - zaznaczył gospodarz IV obszaru rewitalizacji Krzysztof Matyszczak.

Według Gawrońskiej, konieczność przeprowadzki często budzi opór, ale może być bodźcem do rozpoczęcia nowego życia.

- Dostrzegamy pierwsze sukcesy - to, że ktoś zaczyna zakładać czyste ubrania, poszedł do ZUS-u i wreszcie załatwił formalności związane z emeryturą albo że kobieta z rodziny, w której od lat istniała przemoc, złożyła pozew o rozwód. To są takie małe, wielkie kroki - podkreśliła.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.