PARTNER PORTALU
  • BGK

Lublin. Przewodniczący Rady Miasta: sprawa prezydenta Żuka jest zamknięta

  • pt/pap    24 listopada 2016 - 15:47
Lublin. Przewodniczący Rady Miasta: sprawa prezydenta Żuka jest zamknięta
Krzysztof Żuk (fot.lublin.pl)

• Przewodniczący Rady Miasta Lublin Piotr Kowalczyk powiedział, że sprawa wygaśnięcia mandatu prezydenta Krzysztofa Żuka jest zamknięta.
• Podkreślił, że wojewoda nie ma obowiązku wydania w tej sprawie zarządzenia zastępczego.




Stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Żuka domaga się CBA, które zarzuca mu złamanie ustawy antykorupcyjnej przez łączenie funkcji prezydenta Lublina z zasiadaniem w radzie nadzorczej PZU Życie.

W czwartek rano wojewoda lubelski Przemysław Czarnek zapowiedział, że zasięgnie opinii prawnych w sprawie wygaśnięcia mandatu prezydenta Żuka. Podkreślił, że art. 98a Ustawy o samorządzie gminnym nakłada na niego obowiązek działania w sytuacji, gdy rada miasta nie podejmuje uchwały o wygaśnięciu mandatu prezydenta.

Sprawa zamknięta dla radnych

Kowalczyk podkreślił, że w jego przekonaniu "sprawa jest zamknięta dla rady miasta". "Ale może się mylę" - zaznaczył.

"Rada miasta podjęła dwie uchwały: nie stwierdziła wygaśnięcia mandatu i - w drugiej - nie znaleziono podstaw do wygaszenia tego mandatu. Te dwie uchwały są w obiegu prawnym, a skoro tak, to ja nie widzę powodu, dla którego rada miasta miałaby ponownie taką uchwałę podejmować" - powiedział.

Jak zaznaczył, jeśli wojewoda lubelski wezwie radę do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu, to "usiądzie z prawnikami i będzie zastanawiał się, co dalej".

Kowalczyk przekonywał, że wojewoda nie jest "notariuszem", ma obowiązek samodzielnego dokonania oceny i nie może powoływać się jedynie na wniosek CBA. Przytoczył orzeczenie NSA z 31 sierpnia tego roku (sygnatura IIOSK 2009/16), w którym sąd miał wypowiedzieć się: "W przypadku aktu nadzoru wojewody w formie zarządzenia zastępczego stwierdzającego wygaśnięcie mandatu (…) brak jest przepisu formułującego obowiązek nadania takiego aktu".

Wskazywał na przykłady wojewodów lubelskiego, podkarpackiego i podlaskiego, którzy w minionych latach nie uwzględnili wniosków CBA o stwierdzenie wygaśnięcia mandatów prezydentów Zamościa, Rzeszowa oraz wójta Korycina.

Uczestniczący w konferencji dr Paweł Sadowski z Katedry Prawa Konstytucyjnego UMCS powiedział, że przepisy ustawy antykorupcyjnej są nieprecyzyjne i należy stosować je "w sposób przemyślany".

"Ingerujemy w działalność organu, który pochodzi z legalnych wyborów. Skoro suweren dał prezydentowi Żukowi mandat do sprawowania władzy, to ingerencja w tę wolę powinna być przemyślana i jest ostatecznością. To jest decyzja najbardziej dotkliwa" - powiedział.

"Literalne czytanie przepisów jest najprostsze, ale oprócz wykładni językowej prawnicy dokonują jeszcze wykładni funkcjonalnej, celowościowej i kilku innych. Wykładnia językowa nie jest środkiem jedynym właściwym i wyłącznym" - dodał Sadowski.

Wojewoda Czarnek zapowiedział, że zasięgnie opinii prawnych w sprawie wygaśnięcia mandatu prezydenta Żuka. Podkreślił, że art. 98a Ustawy o samorządzie gminnym nakłada na niego obowiązek działania w sytuacji, gdy rada nie podejmuje uchwały o wygaśnięciu mandatu prezydenta, jednak orzecznictwo sądów dotyczące zarządzeń zastępczych "jest bardzo bogate i w tym orzecznictwie są różne sformułowania".

"Żeby rozwiać wszelkie wątpliwości i mieć pełną jasność co do tego, co wojewoda w dalej tej sprawie może robić - bo że musi już stwierdziliśmy - występuję o sformułowanie opinii prawnych" - powiedział Czarnek.

Opinię przygotować mają prawnicy zatrudnieni w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim. "Jeśli będą jeszcze jakieś wątpliwości, nie ma przeszkód, żeby wystąpić o opinie do ekspertów zewnętrznych" - podkreślił.







×
KOMENTARZE (2)

  • stan1, 2016-11-27 18:33:03

    Do apis Najlepiej zamiatać wszystko pod dywan. PIS swoich też kontroluje.
  • apis, 2016-11-25 15:18:40

    A mógł zapisać się do PiS-u i nie byłoby sprawy.