PARTNER PORTALU
  • BGK

Nie dla przekopu Mierzei Wiślanej. Samorząd województwa wylicza błędy i wskazuje zagrożenia

  • PAP/JS    5 kwietnia 2018 - 18:48
Nie dla przekopu Mierzei Wiślanej. Samorząd województwa wylicza błędy i wskazuje zagrożenia
Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektów rządu Prawa i Sprawiedliwości (fot. pixabay.com)

Zarząd woj. pomorskiego negatywnie ocenił plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną – poinformował urząd marszałkowski. Opinia nie może zablokować inwestycji. Przesłano ją do Urzędu Morskiego w Gdyni i do wojewody pomorskiego.




  • Swoją opinię zarząd tłumaczy tym, że "projekt budowlany, który otrzymał był niekompletny".
  • W swoim dokumencie zarząd zwrócił uwagę, że "planowane przedsięwzięcie realizowane ma być na obszarach cennych przyrodniczo, objętych prawnymi formami ochrony przyrody.
  • Zarząd zwraca też uwagę, że "część przyjętych w projekcie rozwiązań w sposób istotny może wpływać na możliwość zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego wszystkich użytkowników drogi wojewódzkiej nr 501".

Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektów rządu Prawa i Sprawiedliwości ma powstać w miejscowości Nowy Świat, liczyć będzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 880 mln zł. W ub. roku przedstawiciele rządu zapowiadali, że jego budowa rozpocznie się pod koniec 2018 r.

Jak poinformował urząd marszałkowski, przyjęta przez zarząd województwa pomorskiego "Opinia do wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" jest odpowiedzią na wniosek złożony przez Urząd Morski w Gdyni w sprawie projektu budowy drogi wodnej.

Rzecznik prasowy pomorskiego urzędu marszałkowskiego Michał Piotrowski wyjaśnił, że inwestycja jest realizowana na podstawie specustawy o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną i negatywna opinia przyjęta przez zarząd województwa "nie może zablokować inwestycji". "Jest tylko opinią" - dodał.

Swoją opinię zarząd tłumaczy tym, że "projekt budowlany, który otrzymał był niekompletny". "Spośród 16 jego tomów do urzędu wpłynął tylko jeden. Zabrakło też innych analiz i raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko" - czytamy w komunikacie. W ocenie zarządu, z powodu braku części dokumentacji, "pełna ocena planowanej inwestycji była niemożliwa, a wydana opinia bazuje tylko na posiadanych materiałach i przekazanej niepełnej dokumentacji".

"Nie przedstawiono informacji odnoszących się m.in. do podstaw strategicznych i ekonomicznych realizacji drogi wodnej czy zasięgu jej oddziaływania, które to informacje determinują zasadność (ekonomiczną, środowiskową i społeczną) realizacji przedmiotowej inwestycji" - czytamy w przesłanej opinii.

W swoim dokumencie zarząd zwrócił uwagę, że "planowane przedsięwzięcie realizowane ma być na obszarach cennych przyrodniczo, objętych prawnymi formami ochrony przyrody, w tym w granicach Parku Krajobrazowego Mierzeja Wiślana, obszarów Natura 2000 oraz rezerwatu przyrody". Zaznaczył, że ponadto "inwestycja ingerować będzie w pas drogowy drogi wojewódzkiej nr 501". Powołując się na przedłożoną dokumentację, w której jako cel budowy kanału żeglugowego podano "umożliwienie żeglugi pomiędzy Elblągiem a Zatoką Gdańską najkrótszą drogą" zarząd województwa pomorskiego ocenił, że "przyjęcie takiego kryterium, z punktu widzenia negatywnych konsekwencji, budzi poważne wątpliwości".





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.