PARTNER PORTALU
  • BGK

Prezydent Sosnowca apeluje do rządu ws. kolei metropolitalnej

  • PAP/JS    4 lipca 2017 - 19:33
Prezydent Sosnowca apeluje do rządu ws. kolei metropolitalnej
Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca. (PTWP/ Andrzej wawok)

Prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński zaapelował do rządu o przywrócenie odłożonej przez PKP PLK na kolejne lata rozbudowy linii kolejowych w centralnej części woj. śląskiego. Jak ocenił, jeśli projekt nie zostanie zrealizowany, będzie to pierwsza porażka Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.




• W apelu Chęciński zwrócił uwagę, że jak wynika z ubiegłotygodniowej informacji PLK, "najważniejsza inwestycja w komunikację dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii została odłożona na bliżej nieokreślony czas".

• Przypomniał, że najważniejszą obecnie drogą łączącą miasta Zagłębia i Śląska jest trzypasmowa trasa S86 - automatycznie korkująca się wobec kolizji czy awarii.

Apel w tej sprawie prezydent Arkadiusz Chęciński skierował we wtorek (4 lipca) do premier Beaty Szydło, ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, prezesa PKP SA Krzysztofa Mamińskiego oraz wojewody śląskiego Jarosława Wieczorka. Przesłał go także do parlamentarzystów regionu oraz prezydentów, burmistrzów i wójtów utworzonej 1 lipca metropolii - licząc na jego poparcie.

W czwartek premier Beata Szydło podpisała rozporządzenie Rady Ministrów ws. utworzenia w woj. śląskim związku metropolitalnego pod nazwą Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). Związek, który mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu zrzesza 41 tamtejszych samorządów, powstał z dniem 1 lipca 2017 r., a zacznie działać od 1 stycznia 2018 r.

Zgodnie z założeniami ustawy o związku metropolitalnym w woj. śląskim, metropolia ma wykonywać zadania publiczne w zakresie m.in. planowania, koordynacji, integracji oraz rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Jednym z głównych postulatów tworzących metropolię samorządów jest budowa w oparciu o to narzędzie kolei metropolitalnej.

Jednocześnie w kontekście pozyskania unijnego dofinansowania dla szacowanego wcześniej na 4 mld zł przedsięwzięcia, które ma objąć m.in. rozbudowę linii kolejowej E 65 przecinającej znaczną część regionu, zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK poinformował ostatnio, że w obecnej perspektywie finansowej 2014-2020 zrealizuje jedynie prace szacowane na połowę tej kwoty - poza konurbacją katowicką. Odcinek Będzin - Katowice - Tychy miałby być przebudowywany w kolejnych latach.

Czytaj też: Prezydent Sosnowca zapowiada apel ws. kolei metropolitalnej

W swoim liście do samorządowców i parlamentarzystów regionu Chęciński nazwał tę informację "druzgocącą - szczególnie w kontekście podstawowego zadania, jakie ma przed sobą Górnośląsko -Zagłębiowska Metropolia, a więc usprawnienia komunikacji". Zwrócił się do samorządowców i parlamentarzystów o wsparcie załączonego do listu "apelu (do rządu oraz centralnych instytucji - red) i starań dotyczących budowy kolei metropolitalnej".

W apelu Chęciński zwrócił uwagę, że jak wynika z ubiegłotygodniowej informacji PLK, "najważniejsza inwestycja w komunikację dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii została odłożona na bliżej nieokreślony czas".

Przypomniał, że najważniejszą obecnie drogą łączącą miasta Zagłębia i Śląska jest trzypasmowa trasa S86 - automatycznie korkująca się wobec kolizji czy awarii. Każdy z włodarzy miast regionu zmaga się też z problemem zbyt dużej liczby samochodów, które mieszkańcy wybierają jako środek transportu, kosztem komunikacji publicznej.







×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.