PARTNER PORTALU
  • BGK

Śląskie, inwestycje z Kontraktu Terytorialnego: samorządowcy skarżą się na opóźnienia

  • PAP/MN    19 września 2016 - 21:59
Śląskie, inwestycje z Kontraktu Terytorialnego: samorządowcy skarżą się na opóźnienia
Główna grupa projektów dotyczy infrastruktury (fot. pixabay)

• O opóźnieniach i braku informacji na temat realizacji wielu przedsięwzięć zapisanych w Kontrakcie Terytorialnym dla woj. śląskiego, mówią miejscowi samorządowcy.
• Jak wynika z ich informacji, o rok wobec planów opóźnione są m.in. inwestycje dotyczące połączenia kolejowego do lotniska w Pyrzowicach (przygotowywana), a także związane z trasami A1 Częstochowa - Pyrzowice (realizowana), S1 Kosztowy - Bielsko-Biała (przygotowywana) czy obwodnicą Zawiercia i Poręby (przygotowywana).
• Nie ma też informacji na temat realizacji wielu przedsięwzięć kolejowych.




Kontrakty Terytorialne są porozumieniami rządu z samorządami ws. koordynowania dużych, priorytetowych dla regionów inwestycji. Ich finansowanie ma pochodzić z różnych źródeł, m.in. ze środków regionalnych i krajowych. W podpisanym we wrześniu 2014 r., obowiązującym do 2023 r. Kontrakcie dla woj. śląskiego znalazło się 77 przedsięwzięć o wartości 40,8 mld zł. 38 z tych projektów dotyczy strony samorządowej; pozostałe - strony rządowej.

Główna grupa projektów dotyczy infrastruktury. Priorytetowe - to np. trwająca już budowa autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa i planowana budowa trasy S1 Kosztowy - Bielsko-Biała.

Wiele projektów dotyczy linii kolejowych: rewitalizacja linii wiodącej obok lotniska w Pyrzowicach, modernizacje głównych linii Katowice-Kraków i do czeskiej granicy w Zebrzydowicach, a także prace na tzw. magistrali węglowej i wielu ważnych w regionie połączeniach, m.in. Będzin-Katowice-Tychy-Czechowice-Dziedzice, Gliwice-Bytom-Chorzów Stary, Katowice-Chorzów Batory, Częstochowa-Zawiercie, Sosnowiec Płd.-Tunel czy Mysłowice Brzezinka-Oświęcim.

Czytaj też: Marszałek: Bytom musi przyspieszyć prace nad rewitalizacją

Inne zaplanowane w Kontrakcie przedsięwzięcia obejmują badania i rozwój (przede wszystkim medycyna i np. czyste technologie węglowe), energetykę (projekt Polskich Inwestycji Rozwojowych dot. Elektrowni Łagisza czy projekt likwidacji niskiej emisji w aglomeracji katowickiej), środowisko (likwidacja składowiska po Zakładach Chemicznych "Tarnowskie Góry"), zdrowie oraz edukację (modernizacja i rozbudowa Planetarium Śląskiego).

Podczas poniedziałkowej sesji sejmiku woj. śląskiego marszałek tego regionu Wojciech Saługa przypomniał, że w ub. tygodniu został jednym z sygnatariuszy porozumienia na rzecz zintegrowanej polityki rozwoju woj. śląskiego, które - jako program rozwoju regionu - ma stać się częścią rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Marszałek mówił, że jego przedstawiciele "dołożyli" do tego porozumienia inwestycje wymienione w Kontrakcie Terytorialnym (powielone później w nieodwołanym dotąd rządowym programie Śląsk 2.0). "Oprócz tego, że te inwestycje są w dokumentach, napotykają bądź na kłopoty realizacyjne, bądź jesteśmy świadkami braku informacji; nie możemy np. od kolei dowiedzieć się, na jakim etapie są inwestycje kolejowe" - przekazał Saługa.

Czytaj też: Śląsk: Ponad 500 mln zł na niskoemisyjny transport miejski

 

Podkreślił, że samorząd regionu nie ma informacji praktycznie na temat żadnej planowanej inwestycji kolejowej - poza ogólną o około rocznym opóźnieniu połączenia do lotniska w Pyrzowicach. O rok opóźnione ma być też, wobec planów, rozpoczęcie budowy obwodnicy Poręby i Zawiercia, a także rozpoczęcie budowy trasy S1 Kosztowy - Bielsko-Biała i zakończenie budowy autostrady A1 Częstochowa - Pyrzowice. "Nie ma na dzisiaj finansowania odcinek A1 od Częstochowy do Tuszyna, który jest w planach" - wskazał marszałek.







×
KOMENTARZE (1)

  • gierDmajler, 2016-09-20 11:23:41

    Co to ! jakich wy wybieracie prezydentów Miast Polacco ? az takimi jesteście Baranami jak na was mowia za granico ,Bękarty Europy,Obszczymordki ,bezmózgowce !