PARTNER PORTALU
  • BGK

Szczecin: Urzędy przyjazne osobom głuchym

  • PAP    28 lipca 2016 - 15:53
Szczecin: Urzędy przyjazne osobom głuchym
W szczecińskim ZDiTM w szkoleniu wzięło udział przeszło 160 pracowników, m.in. dyspozytorzy, kontrolerzy ruchu, kasjerki. (Fot. Pixabay)

• Wynajęcie mieszkania czy otrzymanie zasiłku będzie o wiele łatwiejsze dla osób głuchych.
• Około 600 pracowników szczecińskich urzędów poznało podstawowe zasady komunikowania się z niesłyszącymi.
• To nowatorski program szkoleniowy w skali kraju.




Zasady komunikacji z osobą głucha a także podstawowe znaki migowe poznali podczas warsztatów szczecińscy pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie (MOPR), Zarządu Budynków i Lokali Komunalnych(ZBiLK)oraz Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego(ZDiTM). Dzięki realizowanemu projektowi "Głusi w przestrzeni publicznej" urzędy będą o wiele bardziej dostępne.

Szkolenie dla urzędników

- Urzędnicy dowiedzieli się jakie są najczęstsze problemy, które napotykają niesłyszący w świecie słyszących - powiedziała PAP kierownik oddziału Zachodniopomorskiego Polskiego Związku Głuchych Elwira Rewcio. - To rodzaj instruktarzu potrzebnego przy pierwszym spotkaniu, który pozwala oswoić lęki zarówno pracownika urzędu jak i głuchego - podkreśliła.

W szczecińskim ZDiTM w szkoleniu wzięło udział przeszło 160 pracowników, m.in. dyspozytorzy, kontrolerzy ruchu, kasjerki. - Dowiedzieliśmy się, że dla osób głuchych język polski jest językiem obcym, którego nie rozumieją. Teraz wiemy, że musimy mówić prostymi i krótkimi zdaniami - powiedziała kierownik działu kadr i organizacji ZDiTM Renata Wysocka.

Czytaj też: Szczecin dba o środowisko

W ramach projektu wszystkie autobusy i tramwaje poruszające się po Szczecinie i okolicznych gminach zostały wyposażone w specjalne ulotki informujące jak kierowca lub motorniczy powinien postępować z osoba niesłyszącą.

- Znajdziemy tu podstawowe zasady kontaktu z osoba głuchą: nie krzyczymy, nie odwracamy się tyłem, stajemy w oświetlonym miejscu aby być widocznym. Kierowcy znajdą też informację dotyczącą postępowania w sytuacji krytycznej, czyli proste pytania w znakach języka migowego. Podane są również numery telefonów do tłumaczy języka migowego - powiedziała Rewcio. - Wydrukowanych zostało ponad 600 ulotek. To pierwsza taka akcja w Polsce, liczymy, że inne miasta pójdą w nasze ślady - dodała Wysocka.

Przewodnik po urzędach

W ramach projektu "Głusi w przestrzeni publicznej" powstał również przewodnik po szczecińskich urzędach. - Wirtualny spacer łączy w sobie zasady gry komputerowej z rzeczywistością przedstawioną w fotografii panoramicznej. Pozwala to na poznanie trasy do konkretnego biurka urzędnika. Głuchy nie musi pytać się o drogę, jest bardziej samodzielny - zaznaczyła Rewcio.

Oddział Zachodniopomorski Polskiego Związku Głuchych tej pory przeszkolił 48 pracowników szczecińskiego magistratu, z których większość uzyskała drugi stopień znajomości języka migowego. W ub. roku w warsztatach wzięło udział około 100 policjantów. Dzięki temu w każdej komendzie w woj. zachodniopomorskim jest przynajmniej jeden funkcjonariusz znający podstawowe znaki języka migowego.

Szacuje się, że na Pomorzu Zachodnim żyje około 4,5 tys. głuchych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.