PARTNER PORTALU
  • BGK

Szczecin: Urzędy przyjazne osobom głuchym

  • PAP    28 lipca 2016 - 15:53
Szczecin: Urzędy przyjazne osobom głuchym
W szczecińskim ZDiTM w szkoleniu wzięło udział przeszło 160 pracowników, m.in. dyspozytorzy, kontrolerzy ruchu, kasjerki. (Fot. Pixabay)

• Wynajęcie mieszkania czy otrzymanie zasiłku będzie o wiele łatwiejsze dla osób głuchych.
• Około 600 pracowników szczecińskich urzędów poznało podstawowe zasady komunikowania się z niesłyszącymi.
• To nowatorski program szkoleniowy w skali kraju.




Zasady komunikacji z osobą głucha a także podstawowe znaki migowe poznali podczas warsztatów szczecińscy pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie (MOPR), Zarządu Budynków i Lokali Komunalnych(ZBiLK)oraz Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego(ZDiTM). Dzięki realizowanemu projektowi "Głusi w przestrzeni publicznej" urzędy będą o wiele bardziej dostępne.

Szkolenie dla urzędników

- Urzędnicy dowiedzieli się jakie są najczęstsze problemy, które napotykają niesłyszący w świecie słyszących - powiedziała PAP kierownik oddziału Zachodniopomorskiego Polskiego Związku Głuchych Elwira Rewcio. - To rodzaj instruktarzu potrzebnego przy pierwszym spotkaniu, który pozwala oswoić lęki zarówno pracownika urzędu jak i głuchego - podkreśliła.

W szczecińskim ZDiTM w szkoleniu wzięło udział przeszło 160 pracowników, m.in. dyspozytorzy, kontrolerzy ruchu, kasjerki. - Dowiedzieliśmy się, że dla osób głuchych język polski jest językiem obcym, którego nie rozumieją. Teraz wiemy, że musimy mówić prostymi i krótkimi zdaniami - powiedziała kierownik działu kadr i organizacji ZDiTM Renata Wysocka.

Czytaj też: Szczecin dba o środowisko

W ramach projektu wszystkie autobusy i tramwaje poruszające się po Szczecinie i okolicznych gminach zostały wyposażone w specjalne ulotki informujące jak kierowca lub motorniczy powinien postępować z osoba niesłyszącą.

- Znajdziemy tu podstawowe zasady kontaktu z osoba głuchą: nie krzyczymy, nie odwracamy się tyłem, stajemy w oświetlonym miejscu aby być widocznym. Kierowcy znajdą też informację dotyczącą postępowania w sytuacji krytycznej, czyli proste pytania w znakach języka migowego. Podane są również numery telefonów do tłumaczy języka migowego - powiedziała Rewcio. - Wydrukowanych zostało ponad 600 ulotek. To pierwsza taka akcja w Polsce, liczymy, że inne miasta pójdą w nasze ślady - dodała Wysocka.

Przewodnik po urzędach

W ramach projektu "Głusi w przestrzeni publicznej" powstał również przewodnik po szczecińskich urzędach. - Wirtualny spacer łączy w sobie zasady gry komputerowej z rzeczywistością przedstawioną w fotografii panoramicznej. Pozwala to na poznanie trasy do konkretnego biurka urzędnika. Głuchy nie musi pytać się o drogę, jest bardziej samodzielny - zaznaczyła Rewcio.

Oddział Zachodniopomorski Polskiego Związku Głuchych tej pory przeszkolił 48 pracowników szczecińskiego magistratu, z których większość uzyskała drugi stopień znajomości języka migowego. W ub. roku w warsztatach wzięło udział około 100 policjantów. Dzięki temu w każdej komendzie w woj. zachodniopomorskim jest przynajmniej jeden funkcjonariusz znający podstawowe znaki języka migowego.

Szacuje się, że na Pomorzu Zachodnim żyje około 4,5 tys. głuchych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.