Szkolenia restauratorów: jak obsługiwać niewidomego klienta

Stołeczni restauratorzy szkolą się w tym, jak obsługiwać niewidomych klientów, w tym też korzystających z psów przewodników.
Szkolenia restauratorów: jak obsługiwać niewidomego klienta
Stołeczni restauratorzy szkolą się w tym, jak obsługiwać niewidomych klientów. Fot. Pixabay.com

Szkolenie organizują Instytut Tyflologiczny Polskiego Związku Niewidomych i wydawca przewodnika po restauracjach. Dzięki symulatorom uszkodzeń wzroku kursanci poznają świat niewidomych.

Impulsem do przeprowadzenia szkoleń w Warszawie jest m.in. dobiegająca końca przed stołecznym sądem okręgowym sprawa pary niewidomych, którzy pozwali warszawską restaurację za to, iż nie wpuszczono ich tam z psami przewodnikami.

– Nie wszystkie lokale gastronomiczne są przygotowane do tego, by zapewnić niewidomym klientom taką samą jakość oferowanych usług jak innym klientom. Stąd inicjatywa, by szkolić restauratorów w Laboratorium Ciemności instytutu. Sens szkoleń można ująć krótko: chodzi o przekonanie zarządzających restauracjami, by osób z niepełnosprawnością wzroku nie traktować ani lepiej ani gorzej, tylko tak samo dobrze jak innych gości – mówi Elżbieta Oleksiak, kierowniczka Centrum Rehabilitacji Instytutu Tyflologicznego PZN.

Dodaje, że pracownicy restauracji szkoleni są w obsłudze klienta; otrzymują także informacje jak skorygować wystrój restauracji z uwzględnieniem potrzeb osób z problemami wzroku.

Szkolenie trwa około dwóch godzin. Najpierw restauratorom przybliża się świat osób z niepełnosprawnością wzroku.

– Mówimy o tym, że są osoby całkowicie niewidome oraz osoby słabowidzące. Mówimy, jak tym klientom pomóc od momentu wejścia do restauracji, czyli jak dojść do stolika, usiąść przy nim i zorientować się, co się na nim znajduje i dalej – jak pomóc w zamówieniu dania. Uczymy też, jak się zachować, gdy wchodzi do lokalu osoba z psem przewodnikiem, jakie jej zaoferować miejsce, by nie czuła się źle tak ona, jak i inni goście restauracji – informuje Oleksiak.

Instruktorzy wskazują też, jak prawidłowo poprowadzić osobę niewidomą. W trakcie szkolenia jest wiele ćwiczeń.

– Nakładamy restauratorom symulatory, które pomagają zrozumieć, jak widzi osoba z danym uszkodzeniem wzroku. Muszą w nich wykonać pewne czynności, np. zrobić sobie kawę, wlać do niej mleko, posłodzić ją i zjeść przy stoliku ciastko. Uczymy jak ważne dla osób słabowidzących są oświetlenie, kolor, kontrast – mówi Oleksiak.

Pomysłodawcą szkoleń jest wydawca przewodnika GoOut Marcin Biernacki. Udało mu się pozyskać sto warszawskich restauracji, które w przewodniku się promują i oferują klientom zniżki na dania.

Dane Eurostatu mówią, że 10 proc. społeczeństwa europejskiego to osoby niepełnosprawne, także z uszkodzonym wzrokiem. W Polsce, jak wynika z danych GUS, żyje ponad półtora miliona osób, które mają poważne problemy ze wzrokiem.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE