PARTNER PORTALU
  • BGK

W Poznaniu powstaje pierwszy parking typu Park&Ride

  • JS    22 lutego 2017 - 19:46
W Poznaniu powstaje pierwszy parking typu Park&Ride
Parkingów, które od lat są ważnym elementem modelu zrównoważonego transportu w Europie Zachodniej w ciągu najbliższych dwóch lat Poznaniu i aglomeracji będzie więcej (fot. poznan.pl)

• W Poznaniu na os. Sobieskiego powstaje parking typu Parkuj & Jedź.
• To pierwsza tego typu inwestycja w mieście.
• Parkingów, które od lat są ważnym elementem modelu zrównoważonego transportu w Europie Zachodniej w ciągu najbliższych dwóch lat Poznaniu i aglomeracji będzie więcej.




Parkingi typu Parkuj & Jedź są sprawdzonym sposobem na zatłoczone ulice miast. Dzięki ich peryferyjnemu położeniu są alternatywą dla osób, które mieszkają poza granicami miasta, a codziennie odwiedzają je np. ze względu na pracę. Mogą one tam pozostawić swój samochód, by potem kontynuować podróż komunikacją miejską. Podstawowym warunkiem, aby parking tego typu okazał się skuteczny jest fakt, że musi on być doskonale skomunikowany z centrum. Aby zachęcić kierowców do korzystania z miejsc postojowych miasto chce, aby na podstawie karty parkingowej mogli oni podróżować transportem publicznym za darmo.

- Pierwszy parking tego typu w Poznaniu powstaje przy pętli szybkiego tramwaju na os. Sobieskiego. Tramwaj PST jest wstanie zawieźć pasażerów do centrum już w przeciągu 20 minut. Za budowę odpowiada firma Skanska, a wszelkie prace mają się zakończyć na przełomie września i października 2017 - mówi Jan Gosiewski z wydziału Transportu i Zieleni UMP.

Środki przeznaczone na budowę P&J pochodzą z budżetu miasta, a także z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wartość przyznanej miastu dotacji opiewa na kwotę 3 mln zł.

Zapotrzebowanie na parkingi jest ogromne, liczba samochodów przypadających na 1000 mieszkańców Poznania dynamicznie rośnie i według danych GUS w 2015 roku wynosiła aż 625 samochodów. Dla porównania europejska średnia to 564 samochody.

Zatłoczone ulice to nie tylko korki, ale również wzrost zanieczyszczenia powietrza, dlatego miasto stawiając na budowę parkingów P&J chce przeciwdziałać tym zjawiskom. Parking na os. Sobieskiego to nie jedyna inwestycja, którą wykonają władze Poznania. Obecnie przygotowywane są wnioski o unijne dofinansowanie budowy parkingów w różnych częściach miasta. Podczas ostatniej sesji, 21 lutego, radni przyjęli już uchwałę zabezpieczającą środki w budżecie na poczet realizacji wniosku o dotację. Jeśli miasto ją uzyska parkingi powstaną w następujących lokalizacjach:

- P&R PKP Karolin
- P&R PKP Strzeszyn
- P&R PKP Podolany
- P&R Św. Michała
- P&R rondo Starołęka.

Parkingi P&R planowane są też na pętli autobusowo-tramwajowej na Górczynie oraz na pętli Miłostowo. Na realizację tych projektów miasto także będzie się starało uzyskać unijne dofinansowanie.

Łącznie dzięki wszystkim zaplanowanym inwestycjom powstanie blisko 1100 nowych miejsc parkingowych, bardzo dobrze skomunikowanych z centrum, które z pewnością przyczynią się do obniżenia natężenia ruchu w mieście.

Gminy ościenne również realizują parkingi P&J na swoim terenie - m.in. przy stacjach kolejowych. Działania te są dofinansowane z funduszy Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

- Obecnie przyznano środki dla prawie 1300 miejsc postojowych w 15 lokalizacjach. Największe parkingi mają powstać w Pobiedziskach (180), Czempiniu (150), Skokach (115) i Kostrzynie (106). Projekty te zostaną zrealizowane do końca bieżącego roku, a wszystkie prace związane z odbiorami technicznymi zakończą się na wiosnę 2018 - mówi Adam Futymski ze Stowarzyszenia Metropolii Poznań.

To jednak nie koniec, w trakcie weryfikacji znajdują się wnioski dla 10 nowych lokalizacji, które łącznie mają pomieścić 900 samochodów. Największy parking ma powstać na terenie gminy Czerwonak, zaplanowano tam 236 miejsc postojowych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.