PARTNER PORTALU
  • BGK

W Poznaniu ubywa reklamowych samowoli

  • bad    24 stycznia 2018 - 20:04
W Poznaniu ubywa reklamowych samowoli
Ubiegłoroczne kontrole poskutkowały usunięciem szeregu reklam zamontowanych niezgodnie z prawem (Fot. Pixabay)

Inspektorzy poznańskiego nadzoru budowlanego regularnie sprawdzają legalność nośników reklamowych. Ubiegłoroczne kontrole poskutkowały usunięciem szeregu reklam zamontowanych niezgodnie z prawem.




  • - Walka z samowolami budowlanymi dotyczącymi nielegalnych nośników reklamowych, to nie tylko walka o respektowanie obowiązującego prawa, ale to również walka o ład przestrzenny i architektoniczny - mówi Paweł Łukaszewski, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego.
  • Nośniki reklamowe przybierają różne formy, ale większość z nich podlega przepisom ustawy Prawo budowlane, a w konsekwencji ich budowa lub montaż wymagają pozwolenia prezydenta miasta.

Nośniki wolnostojące są budowlami i wymagają pozwolenia na budowę. Natomiast nośniki w formie urządzeń lub tablic reklamowych, umieszczanych na obiektach budowlanych, obligują inwestora do dokonania zgłoszenia. W przypadku umieszczania nośników reklamowych na obiektach wpisanych do rejestru zabytków lub na obszarze objętym ochroną konserwatorską dodatkowo wymagana jest zgoda konserwatora zabytków.

Czytaj też: Reklamy na słupach? Poznań ma na nie sposób

- W 2017 roku inspektorzy nadzoru budowlanego dla Poznania prowadzili 72 postępowania, w ramach których sprawdzono legalność 112 nośników reklam. W toku tych działań, doprowadzono do rozbiórki 34 nośników reklamowych. Spośród nich 16 to nośniki wolnostojące, a 18 stanowiły urządzenia i tablice umieszczone na różnego rodzaju obiektach budowlanych - wylicza Paweł Łukaszewski.

Czytaj też: Przewodnik „Sprzątamy reklamy” pomoże w walce z reklamowym chaosem?

Spośród 112 skontrolowanych nośników 6 okazało się nośnikami legalnymi. 4 nośniki w toku postępowania administracyjnego zostały zalegalizowane. Aktualnie prowadzonych jest jeszcze 38 postępowań, wszczętych w większości w 2017 roku. Poza wyegzekwowanymi 34 rozbiórkami nielegalnych nośników w ubiegłym roku wydano 14 decyzji nakazujących rozbiórkę reklamowych samowoli, od których inwestorzy wnieśli odwołania.

W przypadku uchylania się inwestora od likwidacji samowoli budowlanej wszczynane są postępowania egzekucyjne. Z doświadczeń PINB wynika, że nałożenie grzywny w celu przymuszenia inwestora do usunięcia reklamowej samowoli kończy się natychmiastowym wykonaniem określonego w decyzji obowiązku.

PINB zwraca też uwagę, że najprawdopodobniej w tym roku zacznie w Poznaniu obowiązywać uchwała krajobrazowa, regulująca między innymi zasady i warunki sytuowania reklam. - To będzie kolejny oręż w walce o porządek urbanistyczny i budowlany w stolicy Wielkopolski - podkreśla Paweł Łukaszewski z PINB.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.