PARTNER PORTALU
  • BGK

Warszawa. Miasto Jest Nasze rozpoczęło społeczny audyt reprywatyzacji

  • pt/pap    6 kwietnia 2017 - 14:05
Warszawa. Miasto Jest Nasze rozpoczęło społeczny audyt reprywatyzacji
Wszystkie ofiary reprywatyzacji mają prawo wiedzieć, na jakiej podstawie zwrócono poszczególne grunty i budynki (fot.pixabay)

Stowarzyszenie Miasto Jest Nasze rozpoczęło społeczny audyt warszawskiej reprywatyzacji. W jego ramach złożono 2300 wniosków do urzędu miasta o dostęp do informacji publicznej na temat wszystkich decyzji o zwrocie nieruchomości od roku 2003.




• Działacze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze poinformowali na konferencji prasowej przed urzędem m.st. Warszawy o rozpoczęciu społecznego audytu reprywatyzacji.

• W jego ramach stowarzyszenie złożyło 2300 wniosków do urzędu miasta o dostęp do informacji publicznej na temat wszystkich decyzji o zwrocie nieruchomości od roku 2003.

• Jest to odpowiedź m.in. na dwukrotne unieważnienie przetargów na wybór zewnętrznej firmy, która miała dokonać audytu w stołecznym ratuszu. Trzeciej próby wyboru firmy miasto już nie podjęło.

Zgodnie z artykułem 61 Konstytucji RP, a także ustawą o dostępie do informacji publicznej, obywatel ma prawo do uzyskania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne.

Karolina Płocha z MJN oświadczyła na konferencji, że wszystkie ofiary reprywatyzacji mają prawo wiedzieć, na jakiej podstawie zwrócono poszczególne grunty i budynki, czy roszczenia były zasadne oraz jakie argumenty były używane do tego, by dokonywać zwrotów w naturze.

"Chcemy się tym decyzjom przyjrzeć i nie czekając na audyt korzystamy z tej możliwości, jaką daje ustawa o dostępie do informacji publicznej. I o każdy jeden adres ogłoszony w +Białej Księdze Reprywatyzacji+ zamierzamy się teraz upomnieć" - mówiła.

Biała Księga Reprywatyzacji

Stołeczny ratusz przygotował i upublicznił w lipcu 2016 r. "Białą Księgę Reprywatyzacji". Wynika z niej, że od 2003 r. zwrócono w Warszawie prawie 2,5 tys. nieruchomości.

"Zakładamy, że mimo wszystko miasto ma porządek w swoich dokumentach i będzie w stanie nam je szybko udostępnić" - oświadczyła Płocha. "Mamy nadzieję, że terminy ustawowe nie zostaną przekroczone, że w ciągu maksymalnie dwóch miesięcy wszystkie decyzje otrzymamy" - dodała.

Działaczka MJN Justyna Kościńska zapowiedziała, że po otrzymaniu odpowiedzi na złożone wnioski stowarzyszenie zamierza udostępnić je w takiej formie, aby każdy mieszkaniec mógł mieć w nie wgląd i dowiedzieć się, z jaką sytuacją się mierzył lub w jakim stanie znajduje się teraz jego kamienica.

Przewodniczący MJN Jan Mencwel oświadczył, że działanie stowarzyszenia to "wyręczanie ratusza, któremu nie udało się zrobić audytu". "My po prostu ten audyt zrobimy jako stowarzyszenie społeczne" - mówił.

"Audyty, które miasto samo planowało przeprowadzić, miały być tylko na wybranej próbie, np. przeanalizowanoby tylko, powiedzmy, sto decyzji, które samo miasto wskazałoby do przeanalizowania. Naszym zdaniem od początku był to nietrafiony pomysł i nie byłoby to transparentne. Chcemy to zrobić w sposób w pełni transparentny, żeby wszystkie te decyzje ujawnić i to będzie materiał, którym będzie dysponowało społeczeństwo" - zaznaczył.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.