PARTNER PORTALU
  • BGK

Zdublowane numery dowodów osobistych – wiceminister potwierdza

  • MN    13 września 2016 - 09:47
Zdublowane numery dowodów osobistych – wiceminister potwierdza
Pod koniec czerwca 2016 roku zdiagnozowano problem - przyznaje wiceminister Zdzikot (fot. PTWP)

• Poseł Paweł Grabowski zwrócił się z interpelacją do MSWiA w sprawie zdublowanych numerów dowodów osobistych.
• Jak twierdzi poseł, nawet kilkadziesiąt tysięcy dowodów może mieć przypisane numery dokumentów z lat 50.
• W odpowiedzi wiceminister spraw wewnętrznych Tomasz Zdzikot przyznał, że problem został zdiagnozowany w czerwcu 2016 roku.




Poseł Grabowski w swojej interpelacji zwrócił uwagę na problem przypisywania istniejących już numerów seryjnych dowodów osobistych z lat 50., które zostały ustawowo unieważnione w marcu 2008 roku. Zwrócił uwagę, że problem może dotyczyć nawet 37 tys. dowodów.

Poseł zwraca uwagę, że dotarły do niego sygnały, iż przed zamówieniem nowych dowodów zabrakło weryfikacji serii dowodów co do ich wydania we wcześniejszym czasie, co może rodzić problemy dla wielu tysięcy obywateli.

Jednocześnie poseł opisuje problem dotyczący nowych dowodów osobistych, które mają powodować problemy właścicielom przy ubieganiu się o pożyczki w banku. W dowodzie bowiem nie ma adresu zamieszkania i właściciele są zmuszeni pobrać ze swojej gminy dokument potwierdzający ich zamieszkanie, za który muszą zapłacić 17 zł.

- Jest to bardzo złe rozwiązanie, które tak naprawdę powiększyło jeszcze bardziej biurokrację. Powoduje to także zwiększenie formalności, które musi spełnić klient przed skorzystaniem z usług danego banku – pisze Grabowski.

W odpowiedzi wiceminister Zdzikot napisał, że pod koniec czerwca 2016 roku zdiagnozowano problem zdublowanych numerów i dotyczył on jednej z kolejnych serii dokumentów.

- W wyniku sprawdzenia ustalono, że w latach 50. wydawano książeczkowe dowody osobiste z tym samym indywidualnym oznaczeniem. Pomimo, że dokumenty te ustawowo unieważniono z dniem 31 marca 2008 roku, dla bezpieczeństwa, do czasu przeprowadzenia stosownych analiz, podjęto decyzję o wycofaniu 363 sztuk spersonalizowanych uprzednio dokumentów i ponownej personalizacji dowodów osobistych bez konieczności wzywania obywatela do urzędu. Wszystkie dowody osobiste zostały przekazane obywatelom z zachowaniem przewidzianego w ustawie 30-dniowego terminu na wydanie dokumentu – tłumaczy Zdzikot.

Czytaj też: E-dowody dopiero za kilka lat

Co do braku adresów zamieszkania w nowych dowodach osobistych, wiceminister odpowiada: - Odstąpienie od zamieszczania w dowodzie osobistym danych adresowych związane było z ograniczeniem zakresu informacyjnego dowodu osobistego tylko do tych danych, które w istocie stanowią o tożsamości obywatela. Ponadto, brak informacji o adresie zameldowania posiadacza dowodu osobistego zwalnia obywatela od uciążliwego obowiązku każdorazowej wymiany dowodu osobistego w przypadku zmiany miejsca zameldowania.

Jeśli chodzi natomiast o zaświadczenie o adresie zameldowania, Zdzikot przypomina, że dowody mają bumery PESEL i dzięki nim można zweryfikować potrzebną daną w rejestrze PESEL, więc nie można żądać zaświadczenia, które potwierdzałyby miejsce zamieszkania.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.