PARTNER PORTALU
  • BGK

Trójmiejska SKM powinna należeć do samorządów?

  • bad    10 lipca 2018 - 10:56
Trójmiejska SKM powinna należeć do samorządów?
Obecnie większościowe udziały w spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście należą do PKP S.A. Fot. Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

Zarząd Stowarzyszenia Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot wspiera działania Samorządu Województwa Pomorskiego, który chce uzyskać większościowe udziały w spółce PKP SKM w Trójmieście. List poparcia w tej sprawie wysłany zostanie do Ministerstwa Infrastruktury i władz PKP.




  • Pod listem podpis złożyli przedstawiciele: Gdańska, Sopotu, Tczewa, Rumi, Nowego Dworu Gdańskiego, Wejherowa, Linii, Powiatu Wejherowskiego oraz Powiatu Kartuskiego.
  • Przedstawiciele tych gmin i powiatów wzięli udział w walnym zgromadzeniu Stowarzyszenia, które odbyło się 9 lipca 2018 r.
  • Obecnie większościowe udziały w spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście należą do PKP S.A  - 67,9 proc. Kolejni współwłaściciele to: miasto Gdańsk (12,8 proc.), Województwo Pomorskie (10,4 proc.), miasto Gdynia (5,4 proc.), miasto Sopot (2,1 proc.), miasto Pruszcz Gdański (1,2 proc.) i miasto Rumia (0,2 proc.). 

Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk od wielu lat, przy kolejnych rządach, stara się o usamorządowienie SKM, która działa przecież wyłącznie w Trójmieście i na Pomorzu.

- Nasza wspólna petycja to głos poparcia dla starań marszałka. Chcielibyśmy żeby samorządy: wojewódzki, miejskie i gminne miały większość w spółce PKP SKM, która obsługuje komunikacyjnie Trójmiasto i okolice - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, wiceprzewodniczący zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot. - Cały czas prosi się samorządy o środki finansowe na zwiększenie częstotliwości kursowania, na wsparcie zakupu nowego taboru czy remontów peronów. Partycypujemy w tych działaniach, ale chcielibyśmy też zarządzać spółką, przejąć za nią odpowiedzialność. Łatwiej jest to robić z poziomu Pomorza niż Warszawy - przekonuje prezydent Sopotu.

- Weźmy przykład lotniska w Gdańsku, które świetnie się rozwija, a przecież od lat 90. większościowe udziały w nim mają samorządy: wojewódzki i trójmiejskie. Skoro taka delikatna materia jaką jest ruch lotniczy może być bardzo dobrze zarządzana przez samorządy, nasz „nerw komunikacyjny”, jakim jest SKM, także powinien - dodaje Jacek Karnowski.

Czytaj też: Kolej w Krakowie zmieni nie do poznania. Pasażerowie to odczują

Kolejnym po lotnisku przykładem, już 100-procentowej własności samorządu w spółce transportowej, jest Pomorska Kolej Metropolitalna, która od początku należała do Samorządu Województwa Pomorskiego.

Samorządom Pomorza brakuje obecnie 18 proc., by osiągnąć zakładaną większość 51 proc. udziałów w SKM. Propozycja marszałka, z którą w pełni zgadzają się gminy OM G-G-S, jest taka, by wnieść aportem majątek PKM do wspólnej spółki z PKP SKM.

- Dzięki temu mógłby powstać jeden spójny system Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która jeździłaby od Gdańska Głównego do Wejherowa, Kościerzyny i Kartuz, a nie tak jak teraz: tylko z Gdańska Wrzeszcza do tych dwóch ostatnich miast - tłumaczy Michał Glaser, dyrektor biura OM G-G-S. - Kiedy port lotniczy stał się własnością samorządów, województwo i miasta zadłużyły się, żeby przeprowadzić ogromny projekt rozbudowy. Dziś jest trzecim lotniskiem w Polsce pod względem zasięgu na świecie. Tak samo chcemy, by kolej w metropolii była jedną z najlepszych w Polsce. Samorządy nie będą przecież zaciągać zobowiązań finansowych na rozwój czegoś, co do nich nie należy.

Miasto Gdańsk jest dziś największym po PKP udziałowcem w SKM.

- Warto porównać funkcjonowanie kolei miejskiej w Warszawie i w Trójmieście. W stolicy można korzystać z jednego wspólnego biletu, ale spółka operująca koleją należy w stu procentach do samorządu - przypomina Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska - To kluczowe, żebyśmy mogli mieć wpływ na rozwój takiego podmiotu w naszej metropolii i łączyć w ramach jednej oferty biletowej usługi realizowane przez SKM. Apelujemy do ministerstwa i władz PKP o przekazanie większościowych udziałów samorządom. My “na dole” wiemy najlepiej, jak ta kolej powinna się rozwijać.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.