PARTNER PORTALU
  • BGK

Raport: Wydatki i działania promocyjne miast i województw 2017-2018

  • pt    8 maja 2018 - 18:18
Raport: Wydatki i działania promocyjne miast i województw 2017-2018
Wrocław najlepiej promującym się miastem Polski (fot.wroclaw.pl)

Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że w 2017 r. samorządy wydały na promocję niemal 719 mln zł, czyli o 53 mln więcej niż rok wcześniej.




  • Wrocław - w ocenie pracowników działów marketingu z dużych miast całej Polski - prowadzi najlepszą promocję własnej marki.
  • Na kolejnych miejscach znalazły się Gdańsk i Łódź.
  • Wydatki na promocję w polskich miastach są bardzo rozbieżne - w Gorzowie Wielkopolskim w 2017 r. było to 505 tysięcy, w Kielcach 10 mln złotych.

Dane pochodzące Ministerstwa Finansów potwierdzają, że samorządy w 2017 roku wydały na promocję rekordową kwotę niemal 719 mln zł. Rok wcześniej było to 666 mln zł, a w 2015 - 677 mln zł - wynika z raportu „Wydatki i działania promocyjne polskich miast i regionów 2017-2018”. 

Analizie poddano budżety promocyjne aż 91 polskich samorządów (miejskich i wojewódzkich).

- To wyjątkowy raport. Serwis MarketingMiejsca.com.pl ma już 10 lat. W żadnej z dotychczasowych edycji nie analizowałem aż tylu budżetów i działań promocyjnych. Na dodatek okazuje się, że rok 2017 był rekordowy pod względem ogólnej, kwoty jaką polskie samorządy wydały na promocję - mówi Robert Stępowski, autor raportu i jeden z najbardziej znanych w Polsce ekspertów ds. marketingu terytorialnego.

Wydatki miast wojewódzkich na promocję (wykres:marketingmiejsca.com.pl)

W tegorocznej edycji raportu sami urzędnicy odpowiedzialni za promocję, wybierali, które miasta promują się najlepiej. Branża stwierdziła, że w minionych dwóch latach, najbardziej efektywnie robił to Wrocław.

- Tak naprawdę Wrocław już od kilku lat spija śmietankę z tego, co wypracował przez lata dzięki swoim konsekwentnym działaniom marketingowym -  wyjaśnia Robert Stępowski.

- To efekt silnej i rozpoznawalnej marki miejscowości, ale zapewne i ostatnich dużych wydarzeń związanych z Europejską Stolicą Kultury, czy ubiegłorocznym igrzyskami The World Games - dodaje ekspert.

Na stolicę Województwa Dolnośląskiego głos oddało 20 proc. głosujących samorządowców. Na drugim miejscu znalazł się Gdańsk - otrzymując 13 proc. głosów. Na podium znalazła się jeszcze Łódź z 11 proc. poparciem. Na czwartym miejscu z  identycznym, dwuprocentowym, wskazaniem znalazło się aż siedem samorządów: Częstochowa, Poznań, Lublin, Katowice, woj. małopolskie, Rybnik i Słupsk. W  badaniu zgodziło się wziąć udział 163 przedstawicieli różnej wielkości miast, reprezentujących każdy region Polski.

Wśród miast wojewódzkich najwięcej na promocję wydają: Warszawa (23,2 mln zł), Katowice (20,2), Toruń 15 mln, Kielce 10,2. Zaś najmniej: Gorzów Wielkopolski (505 tys.) i Zielona Góra (1,1 mln). Warto zwrócić uwagę, że Łódź w 2017 wydała na ten cel tylko 2,2 mln złotych.

Wydatki promocyjne województw (opr. marketingmiejsca.com.pl)





REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.