PARTNER PORTALU
  • BGK

Wszystkie kluby za nowelą ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym

  • PAP/JS    12 kwietnia 2018 - 18:50
Wszystkie kluby za nowelą ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym
Dopuszczalne także będzie, mówił Słowik, udzielanie przez samorząd dotacji celowej dla partnerów prywatnych na finansowanie określonej inwestycji. (fot. pixabay.com)

Zwiększenie efektywności inwestycji i świadczenia usług publicznych w Polsce oraz likwidacja barier partnerstwa publiczno-prywatnego - to cele projektu nowelizacji ustawy o PPP i innych ustaw, który w ramach pierwszego czytania poparły w czwartek (12 kwietnia) wszystkie kluby.




  • Dopuszczalne także będzie, mówił Słowik, udzielanie przez samorząd dotacji celowej dla partnerów prywatnych na finansowanie określonej inwestycji.
  • Projekt, przyznał wiceszef MIiR, wprowadza także możliwość podwyższania opłat parkingowych - podwyższenie limitu, obowiązującego w tej sprawie od 15 lat.
  • Stworzy to, mówił, uzyskanie dodatkowych dochodów przez jednostki samorządu terytorialnego. Mają one być przeznaczane przede wszystkim na cele ekologiczne.
  • Rząd planuje, dodał Słowik, że dzięki nowym przepisom do roku 2020 zostanie zawartych 100 nowych umów w ramach PPP.

Rządowy projekt ustawy przedstawił posłom wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.

Podkreślał, że celem ustawy jest eliminacja zidentyfikowanych barier w rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego. Chodzi też o to, by zwiększyło się zaangażowanie kapitału prywatnego w realizację zadań publicznych.

Przekonywał, że projekt, zmieniający nie tylko ustawę o PPP, ale i 19 innych ustaw, zawiera rozwiązania znane z innych państw, co powinno zwiększyć atrakcyjność nowych regulacji dla inwestorów prywatnych.

Zawarte w projekcie rozwiązania, mówił wiceminister, mają umożliwić lepszą realizację i bardziej efektywne przygotowanie przede wszystkim projektów infrastrukturalnych. W myśl projektu każda inwestycja o określonej kwocie, nie finansowana ze środków europejskich, będzie podlegać badaniu możliwości współfinansowania w ramach PPP.

Będzie też możliwość zwrócenia się do ministra o wydanie opinii wobec wspólnego projektu - tzw. certyfikacji, możliwość udziału w PPP przez spółkę córkę partnera prywatnego.

Dopuszczalne także będzie, mówił Słowik, udzielanie przez samorząd dotacji celowej dla partnerów prywatnych na finansowanie określonej inwestycji.

Projekt, przyznał wiceszef MIiR, wprowadza także możliwość podwyższania opłat parkingowych - podwyższenie limitu, obowiązującego w tej sprawie od 15 lat. Stworzy to, mówił, uzyskanie dodatkowych dochodów przez jednostki samorządu terytorialnego. Mają one być przeznaczane przede wszystkim na cele ekologiczne.

Rząd planuje, dodał Słowik, że dzięki nowym przepisom do roku 2020 zostanie zawartych 100 nowych umów w ramach PPP. Ponadto celem rządu jest uruchomienie 10 partnerstw rządowo-prywatnych, doprowadzenie do tego, by 5 proc. nakładów publicznych było realizowanych w formule PPP, a także podniesienie efektywności postępowań, by więcej kończyło sie umowami. "Cele są bardzo ambitne" - zaznaczył.

Za skierowaniem projektu do komisji sejmowych opowiedziały się wszystkie kluby.

Waldemar Olejniczak (PiS) podkreślał, że to bardzo ważna ustawa, bo umożliwia współpracę sektora publicznego z prywatnym.

Przekonywał, że zarówno jednostka publiczna, jak i przedsiębiorca powinni mieć jasne ramy prawne, w których będą mogli się poruszać bez ryzyka złamania prawa. Dzięki tej ustawie samorządy, dodał, uzyskają możliwość "szybkiego skoku w przyszłość", bo uzyskają szansę na realizację wielu inwestycji bez angażowania własnych środków.

Anna Nemś (PO) przyznała, że dotychczasowa ustawa o PPP z 2008 roku była słabo wykorzystywana - na jej podstawie wszczęto tylko 490 postępowań i zawarto 116 umów. "Bardzo dobrze, że będziemy się starali tę formę rozwijać" - mówiła.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.