PARTNER PORTALU
  • BGK

Pomorskie. Tysiące rowerzystów na 22. Wielkim Przejeździe Rowerowym

  • pt/pap    11 czerwca 2018 - 06:14
Pomorskie. Tysiące rowerzystów na 22. Wielkim Przejeździe Rowerowym
Impreza była też okazją do przypomnienia regionalnym i lokalnym samorządom o aktualnych problemach, przed jakimi stają użytkownicy rowerów i podobnych pojazdów (fot.gdansk.pl)

Tysiące cyklistów z Pomorza uczestniczyło w niedzielę w 22. Wielkim Przejeździe Rowerowym. Peletony, które wyruszyły rano z kilkunastu miejscowości w regionie spotkały się wczesnym popołudniem w Gdańsku, by razem przejechać do parku Sopockie Błonia na finałowy piknik.




W myśl zasad ustanowionych przez organizatorów - kampanię Rowerowa Metropolia, w przejeździe wzięli udział rowerzyści ale także osoby przemieszczające się na innych pojazdach poruszanych siłą ludzkich mięśni, w tym rolkarze. Wielki Przejazd służy bowiem promocji właśnie takich - ekologicznych, sposobów przemieszczania się po terenie aglomeracji gdańskiej.

Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii ocenił w rozmowie z PAP, że tegoroczna edycja imprezy była rekordową spośród dotychczasowych. "Sądzimy, że w przejeździe udział wzięło kilkanaście tysięcy osób" - powiedział Jackowski.

Impreza była też okazją do przypomnienia regionalnym i lokalnym samorządom o aktualnych problemach, przed jakimi stają użytkownicy rowerów i podobnych pojazdów. W czasie festynu, który zakończył tegoroczny przejazd, zbierano podpisy pod dwoma petycjami.

"Chodzi o ulepszenie systemu przewozu rowerów komunikacją miejską, głównie Pomorską Koleją Metropolitalną" - powiedział PAP Michał Błaut z Rowerowej Metropolii przypominając, że kolej ta proponuje bardzo ograniczoną liczbę miejsc przeznaczonych dla jednośladów.

Druga petycja dotyczyła przywrócenia przeprawy promowej umożliwiającej rowerzystom, ale także pieszym, przedostanie się przez Martwą Wisłę z gdańskiego Nowego Portu na teren półwyspu Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście. Przed dwoma laty, po uruchomieniu tunelu pod Martwą Wisłą, miejscowy samorząd zlikwidował prom łączący brzegi tej rzeki.

Jak przypomniał w rozmowie z PAP Błaut, tunel bardzo pomógł zmotoryzowanym mieszkańcom Gdańska ale - likwidacja przeprawy promowej utrudniła komunikację pieszą i rowerową pomiędzy brzegami rzeki. Jak podkreślił Błaut, w tej chwili prywatne firmy oferują przewóz pieszych i cyklistów przez Martwą Wisłę, ale proponowane przez właścicieli kutrów opłaty są wygórowane, stąd petycja do władz miasta.

Uczestnicy niedzielnego Wielkiego Przejazdu Rowerowego jechali w aż czterech peletonach: południowym (z Tczewa przez Pszczółki i Pruszcz Gdański do Śródmieścia Gdańska), zachodnim (z Kartuz, Żukowa, Banina oraz Kokoszek do centrum Gdańska), gdańskim (spod Stadionu Energa, tunelem pod Martwą Wisłą, a dalej przez Stogi i Przeróbkę do Śródmieścia Gdańska) oraz północnym (rozpoczynającym się w Wejherowie i jadącym przez Redę, Rumię i Gdynię).

Wszystkie peletony spotkały się w Gdańsku, by już razem - Drogą Zieloną przejechać do parku Sopockie Błonia, gdzie odbył się piknik. We współpracy ze sponsorami, organizatorzy przejazdu przygotowali kilkanaście tysięcy różnego rodzaju gadżetów, w tym opaski odblaskowe, smycze, naklejki itp., które zostały rozprowadzone wśród cyklistów.

Nowością tegorocznego przejazdu była rywalizacja drużyn reprezentujących poszczególne firmy, instytucje, uczelnie itp. z terenu całej aglomeracji. W konkursie tym zwyciężyła firma LPP.

Trasa WPR objęła 14 miast aglomeracji, w tym Wejherowo, Redę, Rumię, Gdynię, Sopot, Gdańsk, Kartuzy, Żukowo, Banino, Kokoszki, Pszczółki, Pruszcz Gdański oraz Tczew. Do poszczególnych peletonów dołączali jednak rowerzyści z miejscowości położonych nieopodal trasy przejazdu. Swój udział zapowiedzieli m.in. mieszkańcy Chojnic, Pucka, Władysławowa i Lęborka.

Gdańsk postrzegany jest jako jedno z najbardziej przyjaznych rowerzystom miast w Polsce. W organizowanych przez miesięcznik RowerTour rankingach miasto kilkakrotnie było honorowane tytułem "najbardziej rowerowego" w Polsce. Sieć dróg dedykowanych jednośladom liczy w Gdańsku około 690 kilometrów. Badania przeprowadzone w 2016 r. pokazały, że 6 procent wszystkich podróży w mieście odbywało się z pomocą jednośladów. Generalnie w mieście rowerów było wówczas więcej niż samochodów: statystyczne gospodarstwo domowe posiadało 1,4 roweru oraz 0,85 samochodu. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.