Branża fotograficzna nie chce kabin fotograficznych w urzędach

Krajowy Cech Fotografów sprzeciwia się umieszczaniu kabin fotograficznych w urzędach administracji publicznej. Uważa, że powoduje to zagrożenie miejsc pracy w branży.
Branża fotograficzna nie chce kabin fotograficznych w urzędach
Cech fotografów nie chce kabin w urzędach, mówi, że zagrożone są miejsca pracy. (fot. pixabay)

• W sprawie kabin fotograficznych w urzędach napisał interpelację do MSWiA poseł Robert Warwas (Prawo i Sprawiedliwość).

• Poseł sugeruje wprowadzenie do regulacji prawnych obowiązku, aby fotografie do dokumentów mogły być wykonywane tylko przez certyfikowanych fotografów.

• Wiceminister spraw wewnętrznych Tomasz Zdzikot odpowiada, że o umieszczeniu kabiny fotograficznej w urzędzie decyduje jego dyrektor.

Robert Warwas pisze, że w ubiegłym roku powrócił pomysł wprowadzenia kabin fotograficznych do urzędów, nad czym MSWiA myślało już w 2005 r., ale spotkało się wtedy z oporem środowiska fotografów.

Poseł Warwas pisze, że kluczową kwestią dla środowiska fotografów jest niejasny sposób uzyskania zgody na ustawienie maszyn w urzędach przez zagranicznego producenta automatów do zdjęć biometrycznych. Poseł wskazuje jako przykład, że w czerwcu ubiegłego roku francuska firma uzyskała zgodę ministra skarbu państwa na rozpoczęcie działalności w Chełmie, na Placu Niepodległości 1 (pod tym adresem ma swoją siedzibę starostwo powiatowe).

Czytaj też: Szansa dla młodych urzędników. Mogą pojechać na staż w Japonii

- W związku z tym rodzi się pytanie, na jakiej podstawie Ministerstwo Skarbu Państwa wydało zgodę, która umożliwia francuskiej firmie instalowanie kabin fotograficznych we wszystkich urzędach publicznych? – pisze Warwas.

Dalej poseł powołuje się na argumenty Zarządu Krajowego Cechu Fotografów, który uważa, że wprowadzenie tego typu automatów do urzędów przyczyni się do znacznej redukcji miejsc pracy, bo zakłady fotograficzne przez brak klientów będą musiały ciąć etaty albo ulegną całkowitemu zamknięciu. Cech fotografów zwraca też uwagę, że kabiny nie są przystosowane do dzieci i osób niepełnosprawnych.

Poseł sugeruje w interpelacji, aby wprowadzić prawo podobne do tego we Francji, gdzie do urzędowych dokumentów fotografię może wykonać tylko certyfikowany fotograf.

Czytaj też: W których województwach mamy najwyższy poziom zatrudnienia?

Odpowiedzi na interpelację udzielił wiceminister spraw wewnętrznych Tomasz Zdzikot. Czytamy w niej, że to, kto jest podmiotem wykonującym fotografię, pozostaje poza zakresem polskich regulacji prawnych. Wiceminister podkreśla, że fotografia musi spełniać przede wszystkim wymogi określone w przepisach ustaw i przywołuje ustawę z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych oraz ustawę z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych.

Natomiast jeśli chodzi o umieszczanie kabin fotograficznych w urzędach, wiceminister tłumaczy, że decyzja należy do kierowników urzędów.

- Organizacja pracy urzędów wydających dowody osobiste lub paszporty, w tym decyzja o wyposażeniu ww. urzędów w urządzenia inne niż niezbędne do realizacji obowiązków bezpośrednio związanych z wydawaniem dokumentów, należy do kompetencji kierowników tych urzędów – pisze wiceminister Zdzikot.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE