PARTNER PORTALU
  • BGK

CBA radzi urzędnikom, jak unikać sytuacji korupcyjnych

  • Bartosz Dyląg    11 grudnia 2014 - 21:24
CBA radzi urzędnikom, jak unikać sytuacji korupcyjnych
Fot. antykorupcja.gov.pl

Nigdy nie sprawiaj wrażenia, że jesteś otwarty nawet na drobne prezenty – radzi urzędnikom CBA w najnowszym poradniku antykorupcyjnym.




Centralne Biuro Antykorupcyjne opracowało poradnik „Wskazówki antykorupcyjne dla urzędników”. Ma on pomóc urzędnikom w lepszym zrozumieniu tego, w którym momencie ich zachowanie może zostać potraktowane jako zdarzenie korupcyjne, jak uniknąć tego typu zdarzeń i w jaki sposób postępować w przypadku ich zaistnienia.

CBA ostrzega, że w wielu przypadkach korupcja zaczyna się od przyjmowania drobnych upominków.

- Jeżeli chcesz pozostać urzędnikiem bezstronnym i obiektywnym – nie przyjmuj prezentów. Odmowa przyjęcia prezentu pozwoli ci pozostać uczciwym i wolnym. Jest to o wiele więcej warte niż jakikolwiek prezent – piszą autorzy poradnika.

CBA pisze ponadto, że jeżeli jesteś urzędnikiem, który ma bezpośredni kontakt z interesantem, od początku stwórz odpowiednie relacje.

- Nigdy nie sprawiaj wrażenia, że jesteś otwarty na przyjmowanie prezentów, nawet drobnych. Jeżeli przyjąłeś prezent i masz wątpliwości, poinformuj o tym przełożonego – radzi Biuro.

CBA zwraca też uwagę na konieczność rozdzielenia kontaktów służbowych i prywatnych:

- Pamiętaj, że relacje prywatne nie mogą wpłynąć na twój sposób wykonywania obowiązków służbowych. Każdy ma prawo żądać od ciebie, abyś był wobec niego uczciwy i bezstronny – zauważa CBA.

Ważna jest także rola przełożonych:

- Przełożeni powinni dawać przykład i pokazywać swoim podwładnym, że nie tolerują ani nie wspierają korupcji, a także sami jej nie ulegają. Zarówno zachowania niewłaściwe i naganne przełożonych, jak i podwładnych powinny być nagłaśniane – sugeruje CBA.

CBA dodaje, że lepiej nie przyjmować korzyści:

1. mogących naruszyć urzędniczą zasadę bezstronności lub obiektywizmu;

2. w formie zaproszeń: do lokali gastronomicznych, w szczególności drogich restauracji;

* od podmiotów pozostających w sporze prawnym z twoją instytucją;

* na wydarzenia, w których udział nie jest zalecany (np. z powodu udziału osób o wątpliwej reputacji);

* na wydarzenia związane z wysokimi kosztami uczestnictwa;

* na wyjazdy turystyczne (jeśli koszty pobytu itp. są ponoszone przez osoby trzecie);

3. w formie doradztwa i praktycznej pomocy.

CBA opisuje w podręczniku konkretne sytuacje i sposoby postępowania. W przykładzie interesant będący przedsiębiorcą, któremu urzędnik wydaje decyzję, zostawia mu na osobności wiele materiałów biurowych w postaci długopisów, ołówków itp. Dodaje, że materiały są dla wszystkich urzędników.

Co robić? Unikać przyjmowania przedmiotów w takich okolicznościach.

- Poinformuj interesanta, że nie jesteś osobą upoważnioną do przyjmowania tego typu przedmiotów. Jeżeli interesant pozostawi materiały, poinformuj przełożonego i przekaż mu je – radzi CBA.

Cały poradnik znajduje się tutaj.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.