PARTNER PORTALU
  • BGK

Gimnazjalisto zostań rzemieślnikiem

  • pap    28 lutego 2015 - 07:49

Akcję promującą zawody i kształcenie rzemieślnicze wśród uczniów szkół gimnazjalnych woj. śląskiego rozpoczęła Izba Rzemieślnicza oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach. Jej częścią będą m.in. targi edukacji połączone z pokazami mistrzów rzemiosła.




Akcja "Jest Konkret - wybierz zawód rzemieślniczy" będzie m.in. polegała na umieszczaniu przez pracodawców środowiska rzemieślniczego w ich przedsiębiorstwach plakatów, które mają zachęcić uczniów gimnazjów województwa śląskiego do wybierania zawodów rzemieślniczych.

Według przedstawicieli Izby Rzemieślniczej oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach, która zainicjowała tę akcję, rzemiosło kształci w ponad stu zawodach i jest "najbardziej efektywnym systemem szkolnictwa zawodowego (system dualny - nauka teorii w szkole zawodowej i praktyka u pracodawcy)".

Dyrektor Izby Rzemieślniczej oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach Michał Wójcik powiedział w piątek, że celem tej akcji jest m.in. pokazanie, że "rzemiosło ma dobry system kształcenia", który pozwala wykształcić młodych ludzi i znaleźć im pracę.

"Jesteśmy w stanie każdego przeszkolić i wprowadzić go na rynek pracy" - poinformował Wójcik.

 Wójcik podkreślał, że po trzech latach nauki zawodu "zdecydowana większość" młodych ludzi trafi na rynek pracy.

"Prowadziliśmy badania: ponad 90 proc. absolwentów rzemieślniczej nauki zawodu trafia na rynek pracy, a przeszło 60 proc. zostaje u pracodawcy, u którego odbywa praktyki jako pracownik młodociany" - powiedział Wójcik.

Dyrektor Izby dodał, że za pośrednictwem przedsiębiorców zrzeszonych w Izbie, w witrynach sklepów, w zakładach usługowych i produkcyjnych pojawią się informacje nt. systemu edukacji rzemieślniczej adresowane do uczniów i rodziców gimnazjalistów, by w ten sposób zachęcić ich do wybierania zawodów rzemieślniczych.

Wiceprezes zarządu Związku Rzemiosła Polskiego prof. Jan Klimek podkreślał, że jest to bardzo ważne, bo "brakuje fachowców", a coraz mniej młodych osób decyduje się na naukę rzemiosła.

Dodał, że szczególnie apelują do rodziców, gdyż to oni "często decydują, gdzie młody człowiek będzie się kształcić" oraz do szkół gimnazjalnych, by zachęcały uczniów do podejmowania nauki w zawodach rzemieślniczych.

Częścią akcji "Jest Konkret - wybierz zawód rzemieślniczy" będą Targi Edukacji. Ich zadaniem będzie zachęcanie młodych ludzi do wybrania zawodów rzemieślniczych m.in. poprzez pokazy mistrzów.

"Podczas targów chcemy przeprowadzić pokazy mistrzów rzemiosła w wielu branżach rzemieślniczych. Imprezie towarzyszyć będą pokazy mody, pokazy strzyżenia, przygotowywania wyrobów cukierniczych, pokazy dotyczące branży motoryzacyjnej" - poinformowano.

Jak poinformowała Izba, absolwent gimnazjum wybierając zasadniczą szkołę zawodową podpisuje umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego z pracodawcą, tym samym ma status pracownika młodocianego.

Okres nauki trwa 3 lata (w szkole i na praktykach u pracodawców); w okresie nauki otrzymuje wynagrodzenie od ok. 100 zł (w klasie I) do ok. 200 zł (w klasie III); trzyletni czas nauki zaliczany jest do stażu pracy. Nauka zawodu kończy się egzaminem czeladniczym, który jest egzaminem państwowym, a po kolejnych 3 latach pracy w zawodzie może uzyskać tytuł mistrza.

 Izba Rzemieślnicza oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach ma ogromną tradycję w prowadzeniu nauki zawodu; przeszkoliła ponad 400 tys. osób

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.