Jest praca na kolei

Spółki kolejowe PKP Cargo i Przewozy Regionalne podpisały umowy z Zespołem Szkół Elektroniczno-Telekomunikacyjnych w Lesznie. Pierwsza funduje uczniom szkoły stypendia, druga oferuje praktyki.
Jest praca na kolei

Wszystko po to, aby przekonać młodzież do pracy na kolei. Wolne etaty będą, bo w ciągu najbliższych kilku lat na emeryturę odejdzie kilka tysięcy kolejarzy.

Zespół Szkół Elektroniczno-Telekomunikacyjnych to dawna szkoła kolejowa. Ta nazwa przylgnęła zresztą do placówki na tyle mocno, że jest używana do dzisiaj. I słusznie, bo wszystko wskazuje na to, że szkoła znów zacznie kształcić przyszłych pracowników kolei.

Już w tym roku szkolnym 11 uczniów z czwartych klas technikum otrzymywało co miesiąc stypendia od PKP Cargo. Dostawali po około 300 zł miesięcznie w zamian za deklaracje, że po ukończeniu szkoły będą się kształcić na maszynistów. Mają szansę prowadzić pociągi nie tylko w Polsce, ale też w Niemczech czy Holandii. Od września spółka przyzna finansową pomoc kolejnym młodym ludziom. Wszystko po to, aby pozyskać ich do pracy.

– Potrzebujemy nowych pracowników, bo w ciągu najbliższych kilku lat na emerytury odejdzie około pięciu tysięcy osób – mówi Andrzej Jabłoński, dyrektor wielkopolskiego zakładu PKP Cargo.

O uczniów Zespołu Szkół Elektroniczno-Telekomunikacyjnych zabiega też druga kolejowa spółka – Przewozy Regionalne. Oferuje im możliwość odbywania zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w nowej bazie naprawczej w Lesznie (zabierz głos/oceń prezydenta). Jej budowa już się rozpoczęła.

– Będziemy szukać ludzi do pracy. I to nie tylko maszynistów, ale także osób do warsztatów, które będą się zajmować utrzymaniem taboru – tłumaczy Mateusz Żmuda, dyrektor Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.

Propozycja Przewozów Regionalnych adresowana będzie do uczniów, którzy we wrześniu rozpoczną naukę w ZSET, a więc do tegorocznych absolwentów gimnazjów. Dyrektor Żmuda zapewnia, że młodzież, która przyłoży się do nauki i praktyk, ma ogromne szanse, że po ukończeniu szkoły dostanie zatrudnienie w Przewozach Regionalnych.

– Teraz średnia wieku w naszej firmie wynosi 50 lat. Brakuje młodych ludzi, bo przez ponad 10 lat na kolei nie było naboru nowych pracowników – dodaje.

Kolejnym dowodem na to, że ZSET w Lesznie wraca do kolejowych korzeni, jest wagon z reklamą szkoły, który będzie jeździł po Wielkopolsce.    

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE