PARTNER PORTALU
  • BGK

Jesteśmy meblarską potęgą

  • PAP    24 września 2013 - 11:26
Jesteśmy meblarską potęgą

Polska jest czwartym na świecie eksporterem mebli; wyprzedzają nas jedynie Chiny, Niemcy i Włochy. Wartość eksportu polskich mebli w 2013 roku powinna wzrosnąć do 6,9 mld euro wobec 6,6 mld w ub.r. - szacują eksperci, z którymi rozmawiała PAP.




Zdaniem eksperta tego rynku dr Tomasza Wiktorskiego Polska jest potęgą meblarską. "Pod względem możliwości produkcyjnych zajmujemy 10. miejsce na świecie. Uwzględniając z kolei takie wskaźniki ekonomiczne, jak wielkość PKB, ale też wielkość kraju czy populacji, plasujemy się w okolicach 20. miejsca" - ocenił.

Jeszcze lepiej wypadamy w rankingach eksportu mebli. "Pod względem wartości eksportu jesteśmy czwartym dostawcą mebli na międzynarodowe rynki. Pierwszym są Chiny, następnie Niemcy i Włochy. Biorąc pod uwagę wolumen eksportu, liczony w kilogramach, nasz kraj zajmuje drugie miejsce na świecie, tuż po Chinach" - powiedział Wiktorski, który jest szefem zajmującej się analizą rynku meblarskiego firmy B+R Studio. Jego zdaniem eksportujemy dużo, a jednocześnie o połowę taniej niż Włosi czy Niemcy.

Eksperci zgodnie twierdzą, że choć Polska jest potęgą meblarską, nasze marki nie są rozpoznawalne. "Zagraniczni klienci detaliczni nie wiedzą, że produkt powstał w Polsce" - powiedział Wiktorski.

Zdaniem prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli (OIGPM) Jacka Twaroga, tylko nieliczne polskie firmy sprzedają produkty pod swoimi markami, w tym m.in. Ludwik Styl, Forte, Kler, Brw czy Nowy Styl. Większość przedsiębiorstw oferuje meble bez wskazywania kraju, z jakiego pochodzą.

Jednak polskie meble podbijają zagraniczne rynki. Największym ich odbiorcą są Niemcy, ale - jak zaznaczył Wiktorski - polskie produkty funkcjonują pod nazwami niemieckich koncernów. Podobnie jest w Belgii czy Holandii.

Polska jest dużym zapleczem produkcyjnym zagranicznych koncernów. Przykładem może być szwedzka IKEA, która - według Wiktorskiego - produkuje w naszym kraju meble o wartości ok. 4 mld zł rocznie. "Firmy zagraniczne chcą lokować u nas swoją produkcję ze względu na dobre położenie geograficzne, a także łatwy i wciąż tani dostęp do surowców i wykwalifikowanej siły roboczej. Jednak tylko 20 proc. polskich producentów tworzy własne marki, a 80 proc. produkuje tzw. wzory powierzone, czyli realizuje projekty zlecone przez zachodnich partnerów" - podkreślił.

Z danych OIGPM wynika, że polska branża meblarska eksportuje produkty na wszystkie rynki europejskie, a także do większości krajów spoza UE. Najważniejszymi rynkami zbytu są Niemcy (udział w eksporcie wynosi 39 proc.), Francja (8 proc.), Wielka Brytania (ok. 7 proc.) i Czechy (ok. 6 proc.). Poza UE w pierwszej dziesiątce krajów, do których wysyłamy meble są m.in. Rosja oraz Stany Zjednoczone.

Prezes Izby podkreślił, że polscy producenci specjalizują się głównie w produkcji mebli z płyt drewnopochodnych do salonów i jadalni. Ponad 20 proc. całej produkcji stanowią meble tapicerowane, w tym m.in. fotele, sofy, tapczany, kanapy i wersalki.

Mamy też - zdaniem Wiktorskiego - wyspecjalizowane firmy produkujące fotele na stadiony oraz meble do hal widowiskowych.

Branża meblarska w Polsce - to ok. 24 tys. firm. Z tej liczby około 100 stanowią duże przedsiębiorstwa, zatrudniające powyżej 250 osób; ok. 350 średnie (od 50 do 250 osób) i ok. 1500 małe (od 10 do 50 osób). Reszta to mikrofirmy. Sektor ten stanowi ok. 2 proc. polskiego PKB.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.