Katowicka SSE wdraża pilotażowe programy kształcenia dualnego

• Ok. 500 uczniów szkół zawodowych w kilkunastu gminach woj. śląskiego ma wkrótce zacząć uczyć się w pilotażowych projektach kształcenia dualnego.
• Na Politechnice Śląskiej ma natomiast ruszyć pierwszy dualny kierunek akademicki.
Katowicka SSE wdraża pilotażowe programy kształcenia dualnego
Prezes KSSE Piotr Wojaczek (fot. PTWP)

Projekty pilotażowe uwzględniające kształcenie dualne (nauka teorii zawodu przy jednoczesnej praktyce u potencjalnego, zainteresowanego konkretnymi umiejętnościami pracodawcy) rozwija Katowicka Specjalna Strefa Ekonomicznej (KSSE). To wyjście naprzeciw przedsiębiorcom, którym brakuje wyspecjalizowanych kadr.

Przygotowywany przez KSSE model kształcenia zawodowego zakłada możliwość podążania ścieżką kształcenia dualnego - od szkoły zawodowej, przez technikum po wyższe studia. Wdrażając i testując go, strefa współpracuje z przedsiębiorcami i samorządami regionu w ramach tworzonej od kilkunastu miesięcy sieci K2 (Kariera i Kompetencje).

- Jeszcze półtora roku temu nasz model był teoretyczny - przypomniał prezes KSSE Piotr Wojaczek. Od tego czasu działania w ramach K2 objęły m.in. analizę i standaryzację ścieżek edukacyjnych regionalnych szkół; sprawdzano też gotowość pracodawców do przyjmowania uczniów na staże lub praktyki.

Jednym z pierwszych wdrożeń modelu stał się pilotażowy program prowadzony przez KSSE, władze Jastrzębia-Zdroju i tamtejsze technikum. W październiku ub. roku strefa przyznała 35 stypendiów uczniom, którzy w listopadzie w ramach systemu kształcenia dualnego rozpoczęli praktyki.

- Sam system dualny to nie jest nic nowego. Istotne, że pracując z uczniem, na początku poddajemy go ewaluacji przez psychologa, przez doradcę kariery. Budowany jest m.in. jego profil kompetencji miękkich; (…) potem sprawdzamy, jak program (kształcenia - PAP) oddziałuje na rozwijanie tych kompetencji - zaznaczył prezes KSSE

W efekcie nacisku na kompetencje miękkie pracodawcy mający kontakt z takimi uczniami powinni np. otrzymać wiedzę, którzy z absolwentów będą im odpowiadali do poszczególnych zadań - nie tylko ze względu na posiadane umiejętności zawodowe, ale też predyspozycje potrzebne np. do zarządzania zespołami ludzkimi czy organizowania produkcji.

Strefa w tych działaniach koordynuje zaangażowanie pracodawców, wpływa na programy nauczania i organizuje staże czy praktyki. Rozwijając je, KSSE rozszerzy teraz jastrzębski pilotaż na kilkanaście następnych gmin - wraz z ich samorządami składa już wnioski o dofinansowanie w ramach Zintegrowanych i Regionalnych Inwestycji Terytorialnych. W efekcie program od września br. objąłby już nie 35, a 500 uczniów.

Zwieńczeniem takiej drogi kształcenia zawodowego może być dualny trzyletni kierunek akademicki, który - również pilotażowo - uruchomi przy współpracy KSSE Politechnika Śląska na Wydziale Mechanicznym Technologicznym. Także tam znaczna część nauki ma odbywać się praktycznie, u przyszłych pracodawców.

Strefa przygotowuje rodzaj selekcji - "akcji poszukiwania talentów", mającej wyłonić 35 przyszłych studentów pilotażowego kierunku. W znalezieniu najlepszych absolwentów pomóc ma 20 przedstawicieli organów założycielskich technicznych szkół zawodowych. Zachętą dla przyszłych studentów ma być wytypowany pracodawca, a także wynagrodzenie wypłacane w czasie nauki.

Spośród innych działań wspierających kształcenie potrzebnych przedsiębiorcom kadr, w ub. roku przy współudziale KSSE w Katowicach otwarto Centrum Kompetencji - nowoczesny ośrodek kształcący w obszarach automatyki, pneumatyki, hydrauliki, robotyki i mechatroniki. Uczyć mogą się tam obecni i przyszli pracownicy np. branży motoryzacyjnej.

Inicjatywy w ramach K2 mają służyć przede wszystkim utrzymaniu przez region przewagi konkurencyjnej w Polsce, a zwłaszcza w skali ponadkrajowej. - Okazało się, że mamy świetne nieruchomości, świetne drogi, ale nasi klienci zaczęli skarżyć się, że pozyskanie odpowiedniego pracownika jest dla nich coraz kosztowniejsze, a czasami niemożliwe - wskazał Wojaczek.

Władze KSSE będą chciały próbować działać na rzecz tworzenia systemowego rozwiązania uwzględniającego dualny system kształcenia zawodowego na różnych szczeblach - np. drogą legislacyjną na szczeblu krajowym. Alternatywą mogłoby być umożliwienie regionom kształtowania własnych systemów szkolnictwa zawodowego.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE