PARTNER PORTALU
  • BGK

Katowicka SSE wdraża pilotażowe programy kształcenia dualnego

  • PAP    9 maja 2016 - 12:10
Katowicka SSE wdraża pilotażowe programy kształcenia dualnego

Prezes KSSE Piotr Wojaczek (fot. PTWP)

• Ok. 500 uczniów szkół zawodowych w kilkunastu gminach woj. śląskiego ma wkrótce zacząć uczyć się w pilotażowych projektach kształcenia dualnego.
• Na Politechnice Śląskiej ma natomiast ruszyć pierwszy dualny kierunek akademicki.




Projekty pilotażowe uwzględniające kształcenie dualne (nauka teorii zawodu przy jednoczesnej praktyce u potencjalnego, zainteresowanego konkretnymi umiejętnościami pracodawcy) rozwija Katowicka Specjalna Strefa Ekonomicznej (KSSE). To wyjście naprzeciw przedsiębiorcom, którym brakuje wyspecjalizowanych kadr.

Przygotowywany przez KSSE model kształcenia zawodowego zakłada możliwość podążania ścieżką kształcenia dualnego - od szkoły zawodowej, przez technikum po wyższe studia. Wdrażając i testując go, strefa współpracuje z przedsiębiorcami i samorządami regionu w ramach tworzonej od kilkunastu miesięcy sieci K2 (Kariera i Kompetencje).

- Jeszcze półtora roku temu nasz model był teoretyczny - przypomniał prezes KSSE Piotr Wojaczek. Od tego czasu działania w ramach K2 objęły m.in. analizę i standaryzację ścieżek edukacyjnych regionalnych szkół; sprawdzano też gotowość pracodawców do przyjmowania uczniów na staże lub praktyki.

Jednym z pierwszych wdrożeń modelu stał się pilotażowy program prowadzony przez KSSE, władze Jastrzębia-Zdroju i tamtejsze technikum. W październiku ub. roku strefa przyznała 35 stypendiów uczniom, którzy w listopadzie w ramach systemu kształcenia dualnego rozpoczęli praktyki.

- Sam system dualny to nie jest nic nowego. Istotne, że pracując z uczniem, na początku poddajemy go ewaluacji przez psychologa, przez doradcę kariery. Budowany jest m.in. jego profil kompetencji miękkich; (…) potem sprawdzamy, jak program (kształcenia - PAP) oddziałuje na rozwijanie tych kompetencji - zaznaczył prezes KSSE

W efekcie nacisku na kompetencje miękkie pracodawcy mający kontakt z takimi uczniami powinni np. otrzymać wiedzę, którzy z absolwentów będą im odpowiadali do poszczególnych zadań - nie tylko ze względu na posiadane umiejętności zawodowe, ale też predyspozycje potrzebne np. do zarządzania zespołami ludzkimi czy organizowania produkcji.

Strefa w tych działaniach koordynuje zaangażowanie pracodawców, wpływa na programy nauczania i organizuje staże czy praktyki. Rozwijając je, KSSE rozszerzy teraz jastrzębski pilotaż na kilkanaście następnych gmin - wraz z ich samorządami składa już wnioski o dofinansowanie w ramach Zintegrowanych i Regionalnych Inwestycji Terytorialnych. W efekcie program od września br. objąłby już nie 35, a 500 uczniów.

Zwieńczeniem takiej drogi kształcenia zawodowego może być dualny trzyletni kierunek akademicki, który - również pilotażowo - uruchomi przy współpracy KSSE Politechnika Śląska na Wydziale Mechanicznym Technologicznym. Także tam znaczna część nauki ma odbywać się praktycznie, u przyszłych pracodawców.

Strefa przygotowuje rodzaj selekcji - "akcji poszukiwania talentów", mającej wyłonić 35 przyszłych studentów pilotażowego kierunku. W znalezieniu najlepszych absolwentów pomóc ma 20 przedstawicieli organów założycielskich technicznych szkół zawodowych. Zachętą dla przyszłych studentów ma być wytypowany pracodawca, a także wynagrodzenie wypłacane w czasie nauki.

Spośród innych działań wspierających kształcenie potrzebnych przedsiębiorcom kadr, w ub. roku przy współudziale KSSE w Katowicach otwarto Centrum Kompetencji - nowoczesny ośrodek kształcący w obszarach automatyki, pneumatyki, hydrauliki, robotyki i mechatroniki. Uczyć mogą się tam obecni i przyszli pracownicy np. branży motoryzacyjnej.

Inicjatywy w ramach K2 mają służyć przede wszystkim utrzymaniu przez region przewagi konkurencyjnej w Polsce, a zwłaszcza w skali ponadkrajowej. - Okazało się, że mamy świetne nieruchomości, świetne drogi, ale nasi klienci zaczęli skarżyć się, że pozyskanie odpowiedniego pracownika jest dla nich coraz kosztowniejsze, a czasami niemożliwe - wskazał Wojaczek.

Władze KSSE będą chciały próbować działać na rzecz tworzenia systemowego rozwiązania uwzględniającego dualny system kształcenia zawodowego na różnych szczeblach - np. drogą legislacyjną na szczeblu krajowym. Alternatywą mogłoby być umożliwienie regionom kształtowania własnych systemów szkolnictwa zawodowego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.