PARTNER PORTALU
  • BGK

Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych: sprawdzono pięć miast Polski

  • MIW    8 września 2016 - 12:20
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych: sprawdzono pięć miast Polski
Przez lata w zamówieniach publicznych panował dyktat niskiej ceny. (fot. pixabay.com).

• Przez półtora roku sprawdzano oferty pracy w 80 instytucjach Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Katowic i Poznania.
• Skutkiem tego oraz podejmowanych interwencji odsetek ogłoszeń uwzględniających klauzule społeczne wyraźnie się zwiększył. 
• Skala stosowania klauzul społecznych i innych zamówień społecznie odpowiedzialnych wzrosła z 5 do 40 procent.




Pod wpływem stałego monitoringu oraz działań interwencyjnych (czytaj: presji) urzędnicy byli bardziej skłonni do tego, by w ogłaszanych zamówieniach publicznych stosować klauzule społeczne i środowiskowe - tak wynika z danych przedstawionych w biuletynie Centrum Partnerstwa Społecznego Dialog. Dotyczą one projektu „Wzmocnienie monitoringu stosowania zrównoważonych zamówień publicznych w Polsce”, zrealizowanego przez Fundację Centrum CSR i mającego na celu zwiększenie skali stosowania ZZP w 80 instytucjach (urzędach centralnych, marszałkowskich, miejskich oraz uczelniach wyższych) Warszawy, Krakowa, Wrocławia, KatowicPoznania.

W ramach projektu przez półtora roku (od połowy 2014 do końca 2015 r.) przeanalizowano blisko 2700 ogłoszeń o zamówieniach. Badano m.in. czy w zamówieniach na usługi sprzątania, ochrony, opieki nad osobami starszymi, czy w robotach budowlanych stosowane są klauzule społeczne lub inne rodzaje społecznie odpowiedzialnych rozwiązań. W razie gdy zamówienia o dużej wartości nie zawierały klauzul społecznych i środowiskowych podejmowane były działania interwencyjne.

Efekt? W miarę trwania projektu skala stosowania klauzul społecznych i innych zamówień społecznie odpowiedzialnych rosła. O ile w lipcu 2014 roku wynosiła zaledwie 5 procent, to po 18 miesiącach, w grudniu 2015 roku, osiągnęła 40 procent. Dane te odnoszą się do zamówień, w których dostrzeżono nie tylko stosowanie klauzul społecznych wymienionych w art. 29, ust. 4 p. 1 i p. 4 Pzp, ale też wszelkie innego rodzaju rozwiązania sprzyjające bezpiecznemu i odpowiedzialnemu zatrudnianiu (np. wymóg organizowania szkoleń dla pracowników z zakresu BHP, podkreślanie konieczności noszenia odzieży ochronnej, czy wymóg przedstawiania zamawiającemu potwierdzenia, że pracownicy otrzymali wypłaty).

W przypadku klauzul społecznych zapisanych wprost w ustawie PZP, to w pierwszym półroczu monitoringu (lipiec-grudzień 2014 r.) wymóg zatrudniania na podstawie umowy o pracę był obecny w zaledwie 7 przypadkach, ale już w III etapie (lipiec-grudzień 2015 r.) takich zamówień było 92 (procentowo ten odsetek wzrósł zatem z niespełna 2 proc. do 19 proc.).

Jak informuje Centrum w całym 2015 r. udało się znaleźć tylko dwa przykłady zamówień zastrzeżonych dla firm zatrudniających pracowników niepełnosprawnych. Dotyczyło ono zamówień na usługi ochrony we wrocławskim Miejskim Centrum Usług Socjalnych oraz zamówienia Kancelarii Prezydenta RP.

- Warto podkreślić, że istotna jest jakość stosowanych klauzul. W wielu zamówieniach zatrudnianie na podstawie umów o pracę dotyczyło tylko części pracowników, możliwe było stosowanie etatów cząstkowych, niejednokrotnie też uwzględniano je w kryteriach oceny ofert, gdzie miały marginalne znaczenie (np. 5 proc.). Trzeba zatem podkreślić, że nadal ważna jest poprawa skuteczności oddziaływania klauzul – czytamy w podsumowaniu tej części raportu.

Czytaj też: Koniec batalii o in-house. Nowela prawa zamówień publicznych podpisana

Dziś badanie ma już głównie wymiar historyczny. Przypomnijmy, że podpisana 11 lipca przez prezydenta nowelizacja prawa zamówień publicznych zakłada, że przy wyborze oferty trzeba będzie uwzględniać także kryteria jakościowe, społeczne, środowiskowe i innowacyjne (ograniczono zarazem rolę kryterium niskiej ceny).

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.