Łódzkie i podkarpackie walczą o lotniczą palmę pierwszeństwa

Wynik przetargu na dostawę śmigłowców dla polskiej armii zantagonizował Łódzkie i Podkarpacie. Tamtejsze klastry lotnicze walczą o zamówienia. Co będzie górą: Dolina czy Wyżyna Lotnicza?
Łódzkie i podkarpackie walczą o lotniczą palmę pierwszeństwa
fot.arch.

Wyżyna Lotnicza ma powstać w ciągu dwóch lat. 30 czerwca br. podpisano list intencyjny, powołujący nowy klaster. Dokument sygnowali sekretarz stanu w MON gen. Czesław Mroczek, prezes PAIiIZ Sławomir Majman, włodarze Łodzi, Radomia i Dęblina oraz przedstawiciele ARP, Politechniki Łódzkiej, Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, Uniwersytetu Ekonomiczno-Humanistycznego w Radomiu i Łódzkiej SSE.

- Nowy region inwestycyjny to jednak nie tylko Airbus, ale także potencjał państwowych zakładów lotniczych i Szkoły Orląt, jak również firm kooperujących z Airbusem. Prowadzimy rozmowy z kolejnymi czterema dużymi firmami lotniczymi, które są kooperantami Airbusa, i chciałyby działać w Polsce. Z rozmów wynika, że to kolejne 600 zatrudnionych. A sam Airbus stworzy 1250 bezpośrednich miejsc pracy i 2 tys. w otoczeniu - zaznacza Majman, którego zdaniem klaster w centralnej Polsce wzmocni przemysł lotniczy.

Tymczasem historia Doliny Lotniczej na Podkarpaciu sięga 2003 r. Powstało wtedy Stowarzyszenie Grupy Przedsiębiorców Przemysłu Lotniczego "Dolina Lotnicza" (Rzeszów, Mielec, Sędziszów Małopolski, Krosno, ale też Bielsko-Biała i Świdnik z woj. lubelskiego). Dziś ten największy w Polsce klaster skupia 90 proc. naszej produkcji lotniczej. Około 130 firm, w tym PZL Świdnik i PZL Mielec, zatrudnia ponad 23 tys. pracowników.

Cały artykuł czytaj na wnp.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Dobrą markę światową polskiemu przemysłowi to już zrobiła Dolina Lotnicza z Podkarpacia i dalej się rozwija. Wzajemna walka może tylko osłabić znaczenie Polski na światowym rynku przemysłu lotniczego i rozmienić na drobne. Do tego też przyczynia się wynik przetargu na śmigłowce dla armii.... rozwiń

Jerzy, 2015-08-11 09:23:50 odpowiedz

To nie o region łódzki chodziło tylko o firmy związane z WSI

Krzysztof, 2015-08-10 21:15:52 odpowiedz

Region łódzki ( ze swoim zapleczem )słusznie został uznany za ten w którym będzie uruchomiona kooperacja z AIRBUSEM , poniósł on wielkie straty w związku z przemianami i zasługuje na głębokie wsparcie , tym bardziej że jest w stanie tworzyć dobrą markę Polskiemu przemysłowi .

ryszard, 2015-08-10 10:39:38 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE