Manifestacja pracowników przeciw prywatyzacji

Kilkudziesięciu pracowników Przedsiębiorstwa Usług Żeglugowych i Portowych (WUŻ) w Gdyni manifestowało w poniedziałek przed siedzibą Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Domagali się wstrzymania prywatyzacji spółki.
Manifestacja pracowników przeciw prywatyzacji
Manifestację zorganizował NSZZ "Solidarność", a OPZZ i ZZ Oficerów i Marynarzy wydały komunikaty, w których sprzeciwiają się prywatyzacji.

W poniedziałek minął termin przyjmowania ofert na kupno spółki. Dwóch inwestorów je złożyło.

WUŻ to spółka działająca w porcie gdyńskim, zatrudnia ok. 230 osób.

Przewodniczący Solidarności w WUŻ Mariusz Połom powiedział, że Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) chce sprywatyzować spółkę "nie zabezpieczając interesów Skarbu Państwa, pracowników i portu". Zdaniem związkowców, przekształcenie WUŻ "także nie gwarantuje rozwoju spółki ze względu na niewystarczające gwarancje nakładów inwestycyjnych oraz utrzymania przedmiotu działalności spółki, czyli holowań portowych i pełnomorskich oraz usług cumowniczych na dotychczasowym poziomie". Przekonywał, że związkowcy "nie potępiają prywatyzacji", ale obawiają się m.in. zwolnień.

"Pracownicy uważają, że ZMPG Gdynia S.A. nie dotrzymał obietnic bezwarunkowego zachowania Naszej Narodowej, Polskiej Bandery na jednostkach pływających, dotychczasowej siedziby spółki oraz nakładów inwestycyjnych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania spółki" - czytamy w petycji przekazanej podczas manifestacji Zarządowi.

- Holowniki to już jedyne jednostki w kraju, na których powiewają polskie flagi - mówił Połom.

Manifestujący przekazali zarządowi petycję z żądaniem zamknięcia procesu prywatyzacji bez wyboru oferenta. Przewodniczący zapowiedział, że jeśli zarząd będzie kontynuował prywatyzację to związkowcy będą nadal się temu sprzeciwiać.

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Janusz Jarosiński odnosząc się do zarzutu sprzedaży polskiej bandery zapytał: - Czy lepiej funkcjonować dobrze pod obcą banderą, jeśli w ogóle dojdzie do takiej sytuacji, czy uprzeć się i pływać pod polską banderą i zatonąć?

Przyznał, że "rzeczywiście nakłady inwestycyjne przyjęte przez spółkę na najbliższe lata są wyższe od tego, co zarząd zażądał podczas prywatyzacji". Wyjaśnił, że "w momencie sprzedaży spółki, port +wejdzie+ do globalnej sieci spółek należących do inwestora dysponującej tysiącami holowników; wtedy będą możliwości +przerzucenia+ taboru, bez konieczności inwestowania od razu w nowy tabor".

Przypomniał, że prywatyzacja tej spółki budziła zawsze wiele emocji. Od 1993 r. już trzykrotnie ZMPG próbował sprywatyzować WUŻ. Poprzednie dwa procesy były prowadzone na drodze negocjacji, a obecny w formie przetargu publicznego. Jednym z żądań związkowców jest ponowna zmiana formy prywatyzacji na negocjacje.

Oferty na kupno WUŻ złożyło dwóch inwestorów. "Obie oferty są ważne, obie zadawalają nas cenowo, są o miliony złotych wyższe niż cena wywoławcza; wybrany zostanie inwestor oferujący wyższą cenę" - powiedział Jarosiński.

Wartość księgowa spółki wynosi ponad 31 mln zł. Jarosiński poinformował, że cena wywoławcza była wyższa niż wartość księgowa a oferty są "o miliony wyższe od ceny wywoławczej". Nie ujawnił nazwy inwestora, powiedział, że jest to firma zagraniczna.

Teraz inwestor ma dwa miesiące na negocjacje ze związkami ws. pakietu pracowniczego. Zdaniem Jarosińskiego, najwcześniej dopiero w lecie WUŻ może być sprywatyzowany.

W manifestacji uczestniczyli m.in. pomorscy parlamentarzyści PiS: posłowie Andrzej Jaworski i Zbigniew Kozak oraz senator Dorota Arciszewska-Mielewczyk.

WUŻ świadczy głównie usługi holownicze i cumownicze oraz usługi związane z utrzymaniem bezpieczeństwa żeglugi w Porcie Gdynia. Od maja 1996 r. jest samodzielnym podmiotem gospodarczym funkcjonującym, jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której 100 proc. właścicielem jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

Spółki w gdyńskim porcie prywatyzowane są od dekady. Do tej pory sprywatyzowano Bałtycki Terminal Kontenerowy, Portowy Zakład Transportu, Bałtycki Terminal Zbożowy oraz Portowy Zakład Techniczny. W tym roku mają być sprywatyzowane: Morski Terminal Masowy i Przedsiębiorstwo Usług Żeglugowych i Portowych; a w przyszłym roku zaplanowano prywatyzację Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego. Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Zobaczymy czy będzie tak kolorowo? Kosmiczne technologie mogą sprawić,że przyszłość jawić się będzie w pogodnych barwach.

BRĄZ, 2011-04-04 22:20:26 odpowiedz

Czyli jednak manifestowali w poniedziałek !Ciekawe co zrobi pozostała część załogi?Ludzie muszą się określić,chcą albo nie chcą prywatyzacji?Może dojdzie jeszcze do jakichś uzgodnień...

czekan, 2011-04-04 21:56:20 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE