PARTNER PORTALU
  • BGK

Po audytach w Łódzkiej SSE ubyło pięciu dyrektorów

  • pt/pap    14 września 2016 - 16:22
Po audytach w Łódzkiej SSE ubyło pięciu dyrektorów
Łódzka SSE (fot.lodzsse.pl)

Likwidacja pięciu stanowisk dyrektorskich, zmiana struktury organizacyjnej oraz procedur zakupu materiałów i usług - to wynik dwóch audytów przeprowadzonych w ciągu ostatnich miesięcy w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.




Obejmując w kwietniu br. stanowisko prezesa ŁSSE, Marek Michalik zapowiedział, że swoją pracę chce rozpocząć od audytu spółki przeprowadzonego przez zewnętrzną firmę. O jego wynikach poinformował na konferencji prasowej w środę.

"Moim zdaniem, niektóre stanowiska w ŁSSE były tworzone wprost pod osoby z PSL lub Platformy Obywatelskiej i zupełnie firmie niepotrzebne. Zmniejszyliśmy liczbę stanowisk dyrektorskich; nie potrzeba w tej firmie samych dyrektorów, lecz ludzi merytorycznych, którzy potrafią rozmawiać z inwestorami, przyciągać ich i obsługiwać" - podkreślił Michalik.

W ŁSSE pracę straciło pięciu dyrektorów. Jak poinformował prezes spółki, liczy ona obecnie 37 pracowników; siedmiu piastuje stanowiska dyrektorskie, natomiast niektórzy byli dyrektorzy i ich zastępcy pracują nadal na niższych stanowiskach. Zlikwidowano Departament Rozwoju i Strategii (DriS), do którego funkcjonowania audytorzy mieli najwięcej zastrzeżeń.

"Po pierwszym audycie musieliśmy przeprowadzić drugi, ponieważ w DRiS nieprawidłowości obejmujące zakup materiałów i usług okazały się na tyle powszechne, że musieliśmy skontrolować go jeszcze głębiej" - zaznaczył Michalik.

Według obecnego prezesa, dyrektor DRiS nie miał w zakresie swoich obowiązków tych zadań, które mieli jego pracownicy; w ocenie Michalika, działał zatem poza regulaminem spółki.

"Jeszcze bardziej zadziwiło nas, że w spółce funkcjonowały dwa równoległe dokumenty ISO 9001 dotyczące procedur zakupu materiałów i usług. Oba były podpisane przez poprzedniego prezesa ŁSSE. Jeden dokument zobowiązywał dyrektora, by stosować procedury zakupowe, a drugi - nie zobowiązywał. Wydawałoby się, że dokument podpisany jako ostatni będzie obowiązujący - nic bardziej mylnego, bo na stronie spółki podwieszony był dokument wcześniejszy i to według niego realizowano zadania w firmie - w sposób nieprawidłowy" - podsumował Michalik.

W badanym okresie DRiS zrealizował prawie 600 umów i zleceń na kwotę ponad 5,5 mln zł. W czasie audytu drobiazgowo skontrolowano 17 umów - metodą porównywalnej ceny niekontrolowanej opisaną w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

"Z 17 umów na kwotę 246 tys. zł okazało się, że przepłacona kwota stanowi ponad 121 tys. zł" - podał Michalik.

Ilustracją niegospodarności poprzednich władz spółki jest dla Michalika kalendarz wydany przez ŁSSE w 2014 r. Według audytorów, pięciokrotnie przepłacono za jego wydanie; każdy egzemplarz kosztował 123 zł.

Drugi przykład to makieta przestrzenna kompleksu budynków, w którym działa ŁSSE. "Spółkę kosztowała ona prawie 45 tys. zł, podczas gdy można było wykonać to za ok. 27 tys. zł mniej" - dodał Michalik.

Uznając powszechność stwierdzonych nieprawidłowości w DRiS, zarząd ŁSSE rozwiązał umowę z dyrektorem tej jednostki w trybie dyscyplinarnym.

"Działaniem naprawczym, które wprowadziliśmy już po pierwszym etapie audytu, była zmiana struktury organizacyjnej; przede wszystkim ogranicza ona liczbę stanowisk dyrektorskich. Wcześniej zdarzało się, że w departamencie było dwóch pracowników i trzech dyrektorów. Zlikwidowaliśmy DRiS, m.in. po to, by wyposażyć departamenty merytoryczne - zajmujące się pozyskiwaniem inwestorów i ich obsługą - w narzędzia realnego działania i realizowania zadań, a nie rozpraszać je pomiędzy sztucznie utworzone jednostki" - poinformowała wiceprezes ŁSSE Agnieszka Sygitowicz.

W ŁSSE wprowadzono nowe procedury jakości ISO, które regulują kwestie zakupów materiałów i usług - według Sygitowicz, realizują one w pełni zasadę konkurencyjności i transparentności.

Michalik zarzucił też poprzednim władzom ŁSSE zaniedbania i zaniechania przy procedowaniu ostatniego wniosku o rozszerzenie strefy. "Niezrozumiała sytuacja i przeciąganie tej sprawy doprowadziło do tego, że co najmniej dwóch inwestorów nie jest i nie będzie objętych pozwoleniami w ŁSSE" - podkreślił Michalik.

Władze ŁSSE zapowiedziały przekazanie ustaleń audytu do rady nadzorczej spółki; jest to organ, który posiada kompetencje do oceny prac poprzedniego zarządu i zadecyduje o ewentualnym podjęciu dalszych kroków prawnych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.